Pályáztatás: Hogyan dől el a vállalati támogatás sorsa?

Hogyan dől el a vállalati támogatás sorsa?

Hogyan dől el a vállalati támogatás sorsa?

Pályáztatás: Hogyan dől el a vállalati támogatás sorsa?

Sok kérdés merül fel, amikor egy cég azt mérlegeli, hogy milyen társadalmi ügyek és csoportok számára nyújtson forrásokat. Mindjárt az első, hogy mi alapján lehet eldönteni, kinél fog a legjobban, leghatékonyabban hasznosulni a vállalati támogatás – legyen az pénz vagy a cég által nyújtott termék, szolgáltatás.

Vállalati támogatásokról szóló cikksorozatunk előző részében azzal foglalkoztunk, hogyan biztosítja az erőforrások hatékony elosztását egy átgondolt pályázati koncepció. Most azt mutatjuk be, hogyan épül fel a kiválasztási folyamat a beérkező pályázatok, kérelmek első áttekintésétől a végső döntésig.

Egyesületünk évek óta segíti a vállalatokat abban, hogy a megfelelő szervezetekhez és projektekhez jusson el a segítség. Amikor szakértőként működünk közre a támogatottak kiválasztásában, az értékelési folyamatot mindig két szakaszra bontjuk: a pályázatok formai és szakmai szűrésének fázisaira.

Az első szűrő a vállalati támogatás felé

Az első szakaszban azt nézzük meg, hogy a beérkezett támogatási kérelmek megfelelnek-e a pályázati kiírásban szereplő formai feltételeknek. Többek között megvizsgáljuk, hogy az adott kérelem a vállalat által meghatározott célcsoportból érkezett-e, azaz a pályázó jogi státusza megfelelő-e, és azt is ellenőrizzük, hogy a szükséges dokumentumokat maradéktalanul csatolták-e. Bár ezek alapvető feltételek, mégis sokszor tapasztaljuk, hogy a pályázó szervezet megfeledkezik róluk. Ilyenkor fel kell vennünk a kapcsolatot a szervezettel annak érdekében, hogy pótolja a hiányosságokat.

Hiánypótlás: új esély a pályázónak és a cégnek is

Rendkívül nagy jelentősége van annak, hogy a forrást nyújtó vállalat lehetőséget ad-e a hiánypótlásra. Mi mindig azt tanácsoljuk, hogy ezt építsük be a pályázati folyamatba, illetve legyen a vállalat és a pályázók között egy jól működő kommunikációs csatorna, amit rendszerint mi biztosítunk, mint a pályázatok menedzselésére felkért szervezet. Lényeges, hogy azok, akiket érdekel a pályázat, tudjanak kérdezni, informálódni, és számunkra is fontos, hogy ha egy-egy kérelemnél hiányosságot találunk, akkor tudjunk lehetőséget adni a pótlásra. Ez nem csak a pályázók érdeke, hanem a vállalaté is. Ha ugyanis a pályázat kiírója nem teszi lehetővé a kapcsolatfelvételt és a hiánypótlást, akkor biztosan elveszíti a támogatást kérők egy részét. Pedig egy jól működő pályázati rendszer nagy merítést kínál azon szervezetek és projektek köréből, amelyek a vállalati céloknak megfelelő ötletekkel rendelkeznek.

A formai hibák mögött rejlő tanulságok

A formai vizsgálat nem pusztán szűrés, hanem egyúttal tapasztalatszerzési lehetőség is a támogató számára. Egy induló pályázati programnál például ebben a fázisban derül ki, hogy a pályázók mennyire értették meg a kiírást. Ha sok a kérdés, a bizonytalanság és a hiányos benyújtás, az intő jel: érdemes a következő alkalommal változtatni a kiíráson és be kell építeni a gyakori kérdésekből eredő tanulságokat is, hogy a pályázók számára megkönnyítsük a megértést és a kérelmek beküldését.

Második fázis: amikor a szakmai tartalom kerül fókuszba

Miután minden pályázó beadta a kérelmét, megtörtént a formai ellenőrzés és sor került a szükséges hiánypótlásokra is, következhet az értékelési folyamat második szakasza, a szakmai bírálat. Míg az első fázisban a jogi és formai kritériumokat vizsgáljuk egy-egy pályázat kapcsán, addig itt már a szakmai tartalmat elemezzük alaposabban. Ekkor merül fel igazán a kérdés: milyen szempontok szerint érdemes különbséget tenni a pályázók között, illetve hogyan célszerű rangsorolni a kérelmeket és kialakítani a támogatottak végleges névsorát ahhoz, hogy valóban a legmegfelelőbb, a kiírás céljaihoz leginkább illeszkedő projektek jussanak forráshoz.

Mitől lesz jó egy értékelési rendszer?

Egyesületünk minden esetben kialakít szempontokat a szakmai bírálathoz, a szempontok alapján történő értékelés finomításához pedig pontozási skálát készítünk. A vizsgálati kritériumok egyik része a pályázati program célrendszeréhez igazodik: ezek olyan paraméterek, amelyek segítenek kiválasztani a vállalat elképzeléseihez leginkább passzoló kezdeményezéseket. A kritériumok másik része úgynevezett standard szempont, ami minden pályázati rendszerben alkalmazható – ilyen például a költségvetés megalapozottsága, a projekt kivitelezhetősége, vagy a pályázó pénzügyi, politikai háttere.

Rövidlistától a végső döntésig

Minden pályázatot érdemes két bírálóval megnézetni – több szem többet lát alapon. Az a legjobb, ha a bírálók konszenzussal döntenek arról, hogy mely pályázók kapjanak támogatást. Mi szoktunk kérni a bírálóktól egy úgynevezett shortlistet, mely a legígéretesebb, támogatásra javasolt pályázatokat tartalmazza. Ez általában a benyújtott pályázatok körülbelül 10%-át fedi le. A rövidlistát szinte minden esetben átbeszéljük a pályázatot kiíró vállalattal, és ezen az egyeztetésen születik meg a támogatásra kerülő szervezetek és projektek végleges névsora.

Szakmaiság, következetesség, nyitottság – ezek a siker kulcsszavai

A támogatottak kiválasztása nem csupán adminisztratív feladat, hanem egy többlépcsős folyamat. Komoly szakmai háttérmunka, következetes értékelés, együttműködés és kommunikáció, egyértelmű bírálati szempontok és szigorú határidők szükségesek ahhoz, hogy a vállalati források valóban oda kerüljenek, ahol a legnagyobb hatást tudják kiváltani. Az Effekteam ebben a folyamatban szakértő partnerként segíti a vállalatokat – mert hisszük, hogy a jól működő pályázati rendszer nemcsak erőforrásokat, hanem lehetőségeket is teremt.

Cikksorozatunkat hamarosan folytatjuk a pályázati folyamat további elemeinek ismertetésével.

Ha Önnek is segítségre lenne szüksége a vállalati támogatások hatékony elosztásában, egy jól működő pályázati rendszer kialakításában vagy a pályázati folyamat lebonyolításában, foglaljon hozzánk időpontot egy ingyenes online konzultációra!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!