Tudnunk kell beszélni a közös ügyeinkről, a kihívásokról, a vállalatoknak pedig bátran kell témát választaniuk, mikor a társadalmi felelősségvállalásról gondolkodnak – mondja Veiszer Alinda, televíziós és rádiós szerkesztő-műsorvezető, újságíró. Az Effekt 2030 zsűritagjával a téma kapcsán a nyilvánosságról és média szerepéről is beszélgettünk.   

Veiszer Alinda
televíziós és rádiós szerkesztő-műsorvezető, újságíró

Prima Primissima és Junior Prima díjas, Bossányi Katalin-emlékdíjas és a Nők a Médiában Egyesület legjobb női közszereplő díjának tulajdonosa. A Klubrádióban és a Rádió Caféban szerezte meg a gyakorlatban első szakmai tapasztalatait, volt az Este és a Kultúrház riportere. A köztévé Záróra című késő esti portrésorozatát 2006-tól 2011 tavaszáig vezette, hatszáz beszélgetése közül harmincat könyvben is megjelentetett. A Bridge Generáció címmel publikált újabb riportkönyve a Ustream, a Prezi és a LogMeIn sikeréről szól. 2012-ben Akadémiai Újságíró Díjat kapott. A Hír Tv-n új, saját nevével fémjelzett műsora, az Alinda, melyben közéleti-kulturális témákban szólította meg a művészvilág, tudomány, kultúra és sport elismert szereplőit – és bemutatott olyan fiatal értelmiségieket is, akik szakmájukban már sikeresek, de a hazai média még nem fedezte fel őket – 2015 szeptemberében debütált. A 2018-as választások után megszüntették a műsorát, azóta a szlovák közmédia napközben magyar nyelven sugárzó rádiócsatornájánál dolgozik.    

Alinda azt mondja, közszereplőként is nagyon fontosnak tartja, hogy társadalmi kérdésekről beszélgessen. „Egyszerűen azt érzem, hogy a kultúra mellett az egyik legfontosabb nemzetformáló erő az, hogy tudunk-e a közös ügyeinkről, a társadalmunkat érintő kérdésekről és kihívásokról beszélgetni. Sokszor azt tapasztalom, hogy nem, mert indulatos és személyeskedő viták alakulnak ki”.

A vállalatok társadalmi felelősségvállalása is régóta foglalkoztatja. „Először az érdekelt, hogy mi van valójában a szavak mögött. Láttam sok jó és sok rossz példát is. Láttam üres jelszavakat, és nagyon tartalmasakat is. Érdekel, hogy mely területek fontosak egy-egy vállalatnak és miért. Bátran választanak témát, vagy biztonsági játékot játszanak. Érdekel, hogy valóban képesek-e a saját környezetükben változásokat elérni” – válaszolja arra a kérdésre, hogy miért tartotta fontosnak, hogy részt vegyen az Effekt 2030 – A közösségi befektetések díja zsűrijének a munkájában.

Alinda úgy véli, hogy a társadalmi felelősségvállalás elsődleges célja nem a médiában való megjelenés, mert egy jó üzenet, egy jó vállalás így is úgy is megjelenik a médiában, kvázi ingyen reklámként ezért a médiának nem dolga az, hogy elősegítse a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának erősítését, népszerűsítését.

„Természetesen nem feltétlenül árt, de érdemes markánsan elválasztani egymástól a médiában megjelenés vágyát és a változtatás szándékát. Példával is érzékeltetem, mire gondolok. Sok olyan tehetős embert ismerek, akik bizonyos célokra sok pénzt áldoznak. Csendben teszik ezt, a célért. Persze ha megkérdezik őket, sokan szívesen beszélnek a célokról, de sokan még ezt is hárítják. Ezzel szemben, amikor valaki jó nagy médianyilvánosság mellett adakozik, az furcsa és kontraproduktív. Persze lehet, hogy mindez ízlés kérdése” – mondja Alinda.