Az Effekteam október 1-jei konferenciája harmadik panelbeszélgetésének részvevői egyebek között arra keresik a választ, hogy mennyire innovatív és mennyire fenntarthatóság-fókuszú a vállalatok termék- és szolgáltatásfejlesztése, tapasztalható-e valamilyen változás ebben a válság hatására, s egyáltalán, ki, mit ért innovatív ás fenntartható termék-/szolgáltatásfejlesztés alatt. Sok egyébről is szó esik majd a beszélgetésben, amelyek felvillantására a panel moderátorát, Schubauer Krisztinát, az Effekteam elnökségi tagját kértük meg. 

Te magad hogyan látod, mennyire gyorsult fel az innovatív termék-, illetve szolgáltatásfejlesztés a válság alatt? Felgyorsult-e egyáltalán? 

Nagyon változó. Az innovatív vállalkozások egy kisebb részének jót tett a válság olyan szempontból, hogy az átalakult fogyasztói szokások, a felgyorsult digitális transzformáció mind azt eredményezték, hogy extra kereslet alakult ki szolgáltatásaik/termékeik iránt. Vannak olyanok, akik meglátták a piaci rést, vagy épp gyorsabban tudtak reagálni, nekik nem kell aggódni a túlélésért. Előbbire példa lehet az e-kereskedelemhez kapcsolódó innovációk, utóbbira az élelmiszeriparban működő hagyományosabb cégek, amelyek házhozszállítással tudtak bővülni.

Ha az a kérdés, hogy válság−innováció−fenntarthatóság háromszöge hogyan áll, arra már nehezebb válaszolni. Vannak olyan témák, ahol jó pár innovatív és hosszú távon társadalmilag értékteremtő kezdeményezés alakult ki, gondoljunk csak a digitális oktatás támogatásának bizonyos aspektusaira.

A kerekasztal-beszélgetésben a téma kapcsán milyen kérdéseket, csomópontokat szeretnél érinteni, és milyen irányba szeretnéd vinni az eszmecserét?

Itthon még nagyon gyerekcipőben jár az impact vállalkozások és impact befektetések fogalma. Paneltársaimmal szeretném körbejárni az alapdefiníciókat, a hazai és régiós trendeket, valamint a legjobb hazai gyakorlatokat. Izgalmas beszélgetésre számítok, hiszen minden érintett képviselteti magát a témában legyen szó arról, hogy egy multi hogyan fejleszt fenntartható és innovatív termékeket, szolgáltatásokat, vagy épp alakít ki ilyen fókuszú partnerségeket; hogyan látja a helyzetet egy olyan befektető, aki ilyen társadalmilag hasznos vállalkozásokat keres. Megszólal olyan fél, aki az elmúlt időszakban jó pár társadalmi vállalkozás elindulását segítette, és nem utolsósorban az oktatási oldal képviselője is jelen lesz, aki arra próbál majd meg választ adni, mi kellene ahhoz, hogy a mai fiatalok például olyan startupokat indítsanak, ahol a cél a fenntarthatóság elérése.

Miért vállaltad el szívesen a beszélgetés moderálását?

Hogy őszinte legyek, Effekteam elnökségi tagként volt lehetőségem témát ajánlani, amivel én éltem is. Régóta foglalkoztat az a kérdés, hogy mi a „könnyebb”: egy már meglévő szervezet profilját kibővíteni, átalakítani fenntartható termék- és szolgáltatáspalettával, egyáltalán lehetséges-e ez; vagy éppen egyszerűbb a nulláról építkező vállalkozásnak innovatív, fenntartható és értékvezérelt pár fős cégből nagyobb szervezetté kinőnie magát. Ki marad hosszú távon életben, és ki tudja legjobban kezelni az össztársadalmi és ökológiai kihívásokat?

A konferencia részletes programja és regisztráció: itt.