Lassan oldódnak a szigorú vészhelyzeti szabályok, fokozatosan kezd visszaállni az élet a normális, a normálisabb kerékvágásba. Ez új helyzetet teremt mindenki, így az Effekteam számára is. Molnár Klárát az egyesület vezetőjét az elmúlt két hónap tapasztalatainak összegzésére, valamint az „enyhülés” jeleinek, lehetőségeinek, teendőinek összefoglalására kértük. 

Több mint két hónapja vannak érvényben a vészhelyzeti korlátozó intézkedések. Hogyan bírja a csapat a bezártságot, az elszigeteltséget? Hogyan értékeled a „home office-os” működést? 

Én úgy látom, hogy az otthoni munka nem okoz különösebb fennakadást. Korábban is volt erre nálunk lehetőség. A folyamatok gördülékenyen mennek a maguk útján, ami talán annak is köszönhető, hogy kidolgozott folyamatleírásaink vannak, valamint hogy a vitt ügyekben, projektekben nagy a tapasztalatunk. Sokat segít az is, hogy közösen hetente stábolunk és státuszolunk egy hosszabbat az online térben, valamint ezen felül kétnaponta is tart a menedzsment közös, ki-hogy van megbeszéléseket. Mivel már a tavalyi évben bevezettük a heti munkatervezést és ezen a járványhelyzet sem változtatott, így mindenki tisztába van azzal, hogy mi a dolga az adott héten, esetlegesen kivel miben szükséges együttműködnie.

Nyílván ez a mechanikus oldala a dolgoknak. Az emberi része az más kérdés. Az nekünk is nehéz. Úgy gondolom, hogy mindenkinek jót tenne, ha nem csak virtuálisan találkoznánk. Erre most elvileg már van is lehetőség Budapest feloldásával, de úgy érzem mindenki óvatos még, így mi is kivárunk még pár hetet.

Az elmúlt néhány hétben voltak-e olyan fejlemények az Effekteam háza táján, amelyek optimizmusra adnak okot a jövőt illetően?

Egyértelműen igen a válasz. A vállalati kapcsolataink elkezdtek feloldódni az első dermedtség után. Van már újabb megbízásunk, és a korábbi vállalati együttműködések folytatására is vannak ígéreteink.

Ezen túlmenően május 20-án sikeresen megszerveztük az első online vállalati tapasztalatcsere találkozót. Ezen is az derült ki, hogy a tagvállalataink, amint módjuk nyílik rá, viszik tovább a CSR programjaikat, még ha kicsit változtatnak is rajtuk. Nyilván módosul némileg az önkéntes programok, a pályáztatás gyakorlata, de, ami a lényeg, nem állnak le teljesen.

A saját kezdeményezésű projektjeinket ugyan a helyzetnek megfelelően át kellett alakítanunk, de van rá remény, hogy módosított formában meg tudjuk hirdetni a díjunkat, tudunk kutatni idén, esettanulmányokat összeállítani, valamint online formában tudjuk folytatni a szakmai rendezvényeinket. A válság, a belőle levonható tanulságok nekünk is adnak muníciót: már a május 20-i találkozón is elmondták a tagvállalataink, mennyi mindent tettek a dolgozóikért, vevőikért, valamint a tágabb közösségért ezekben a nehéz időkben, mi pedig szeretnénk ezeket az intézkedéseket egy jógyakorlat-kötetben (még ha elektronikus is lesz ez a kötet) összegyűjteni. Ezen felül tervezzük, hogy az Effekt 2030 négy kategóriáját kiegészítjük egy ötödikkel, amelyik a járványhelyzet idején kialakított vállalati megoldásokat díjazza majd.

Budapesten és vidéken egyaránt fokozatosan enyhülnek a szigorú szabályok. Hogyan készül az Effekteam az „újranyitásra”?

Ahogy említettem még kivárunk néhány hetet az újranyitással. Azt gondolom, ahogy eddig is, ezt követően is lesz lehetőség az otthoni munkavégzésre. Én egyfajta hibrid megoldást látok üzemképesnek a nyárra: valamennyit bent leszünk, de sokat fogunk még otthonról dolgozni. Az irodai higiénés, valamint munkabiztonsági szabályokat pedig a kormányrendeleteknek megfelelően közösen találjuk majd ki, hogy mindenki komfortosan érezze magát odabent.

Azt hiszem a digitális megoldások, platformok elsajátítására is több erőforrást kell fordítanunk a nyáron, mivel a későbbiek során is szeretnénk lehetőséget adni majd olyan személyeknek is a szakmai rendezvényeinken, találkozóinkon való részvételre, akik az adott napon csak online módon tudnak, akár interaktív módon, bekapcsolódni.

Milyen tanulságokkal szolgált számodra, illetve az Effekteam számára eddig a járványhelyzet nyomán kialakult krízis?   

Civil szervezetként is ugyanúgy működünk, mint egy kis cég, ugyanazokkal a kihívásokkal néztünk szembe, akár a források elapadását, akár a digitális platformokra való átállást, akár a munkatársak megtartását vagy motiválást vesszük figyelembe. Ami mindenképpen tanulság, hogy a szakmai tevékenységeket tekintve a több lábon állás, pénzügyi téren pedig a tartalékképzés elengedhetetlen. Eddig is törekedtünk mindkettőre, de ezek után, azt hiszem, ez alapkövetelménnyé válik. Ezen túlmenően pedig az online platformok, eszközök minél hatékonyabb használata sokat tud segíteni az ügyfelek, partnerek, tagok megtartásában, rekrutálásában, így ezek használatának fejlesztése elengedhetetlen a teljes menedzsmentet tekintve.