A társadalmi és környezeti folyamatok, ESG elvárások és fenntarthatósági követelmények egyre nagyobb hatást gyakorolnak a vállalatok működésére. A Chief Executives for Corporate Purpose (CECP) legutóbbi jelentése azt vizsgálja, hogyan befolyásolják ezek a tényezők a cégek célorientált tevékenységét, hosszú távú értékteremtését és átláthatóságát, illetve milyen szerepet tölt be a társadalmi befektetés a fenntartható üzleti stratégia kialakításában.
A CECP – amely több mint 200 globális nagyvállalatot támogat fenntarthatósági céljaik elérésében – Befektetés a társadalomba (Investing in Society) című jelentésében arra hívja fel a figyelmet, hogy a társadalmi befektetés nem csupán felelősségvállalás, hanem üzleti lehetőség is. Azok a vállalatok, amelyek átgondoltan kezelik a társadalmi és környezeti kihívásokat, versenyelőnyre tehetnek szert.
A vállalati célkitűzések és a társadalmi értékteremtés kapcsolata
Az elemzés szerint a cégvezetők egyre inkább felismerik a vállalati célorientáció fontosságát. A szervezetek többsége azonban még mindig küzd azzal, hogy ezt a célt az alkalmazottak számára is érthetővé és kézzelfoghatóvá tegye. A CECP arra hívja fel a figyelmet, hogy az egyértelmű társadalmi célkitűzések egyaránt erősítik az ügyfélhűséget és a munkavállalói elköteleződést. Azok a vállalatok, amelyek világosan kommunikálják fenntarthatósági stratégiájukat, nagyobb piaci bizalmat élveznek.
A társadalmi befektetés és a pénzügyi teljesítmény összefüggése
A jelentés rámutat, hogy a női vezetők nagyobb aránya korrelál a jobb pénzügyi teljesítménnyel, ami arra utal, hogy a sokszínűség hosszú távú üzleti előnyt jelenthet. Emellett a cégek egyre inkább összekapcsolják a vezetői javadalmazást az ESG célkitűzésekkel is, így ösztönözve a fenntarthatóság iránti elkötelezettséget.
A vállalati átláthatóság és a fenntarthatósági jelentések szerepe
A vállalatok számára a transzparencia nem csak a jogszabályi megfelelés miatt fontos, hanem a befektetők és a fogyasztók bizalmának megszilárdításában is kulcsszerepet játszik. Azok a vállalatok, amelyek nyíltan kommunikálnak fenntarthatósági teljesítményükről, kevésbé vannak kitéve reputációs kockázatoknak. A CECP jelentése éppen ezért arra hívja fel a cégek figyelmét, hogy az ESG teljesítményük mérésére és jelentésére új sztenderdeket kell bevezetniük.
A geopolitikai és gazdasági bizonytalanságok kezelése
A globális piacot érintő kihívások – mint az infláció, az ellátási lánc problémái és a geopolitikai feszültségek – szintén befolyásolják a vállalati stratégiákat. A CECP ezért azt javasolja, hogy a vállalatoknak rugalmas és hosszú távú megközelítést kell alkalmazniuk fenntarthatósági befektetéseik tervezésekor, és ESG kommunikációjukban figyelembe kell venniük a társadalmi és politikai polarizáció hatásait.
A humán tőke és a munkavállalói elköteleződés szerepe
Az alkalmazottak bevonása és támogatása elengedhetetlen a vállalatok hosszú távú sikeres működéséhez. A munkavállalói elköteleződés erősítése és a sokszínűség elősegítése nem pusztán etikai kérdés, hanem jelentős üzleti előnyökkel is jár, például az innováció és a teljesítmény növekedése révén.
A Befektetés a társadalomba című jelentés világossá teszi, hogy a fenntarthatóság és a társadalmi befektetés szerepe jóval túlmutat a CSR-stratégia keretein. Ezek ma már olyan alapvető üzleti tényezők, amelyek nemcsak azt befolyásolják, hogy a vállalatok milyen hatást gyakorolnak a társadalomra, de hosszú távon a saját üzleti sikerüket és fenntartható növekedésüket is megalapozzák.
A teljes, angol nyelvű jelentés Investing in Society: 2024 Edition címen érhető el a Chief Executives for Corporate Purpose weboldalán.