A Social Impact Alliance kelet-közép-európai tanácsadó szervezet megvizsgálta a vállalati jótékonyság és felelősségvállalás helyzetét a régió országaiban, köztük Magyarországon. A felmérés elkészítésében 18 további szervezet is közreműködött, így az Effekteam Egyesület a hazai folyamatok kapcsán osztotta meg tapasztalatait. A vizsgálat megállapításaiból „Filantrópia és vállalati társadalmi felelősségvállalás Közép-Kelet-Európában” címmel jelent meg tanulmány.

A felmérés egyértelműen rámutat arra, hogy a KKE régióban komoly lehetőségek kínálkoznak a jótékonysági tevékenységre. Megfelelő motivációval a régióban élő állampolgárok a jelenlegi mértékhez képest majdnem kétszer annyit adományoznának. Ezenfelül, a vállalatok kezdenek felelősségteljesen és fenntartható módon működni, amit az egyre tudatosabb munkavállalók, befektetők és fogyasztók motiválnak. A magyarok 38%-a már jelenleg is hajlandó többet fizetni a társadalmi felelősséget vállaló márkák által kínált termékekért és szolgáltatásokért. Egy valami határozottan kijelenthető: a magánszemélyek és vállalkozások részéről egyre több az erőforrás és hajlandóság a nonprofit szervezetek és a közigazgatás hatékony támogatására a legsürgetőbb társadalmi és környezeti kihívások kezelésében.

A tanulmány rámutat, hogy a magyarországi üzleti szektor egyre inkább kész szerepet vállalni a társadalmi támogatásban és érezhető szemléletváltás történt. A munkaerőpiac az elsődleges hajtóerő. Ugyanakkor a fogyasztók nem gyakorolnak jelentős nyomást a vállalkozásokra, különösen, ha az a termékek és szolgáltatások árának emelkedését eredményezné. A magas inflációra és emelkedő energiaköltségekre való tekintettel sokan csökkentik kiadásaikat és fokozottan árérzékennyé válnak. Az emelkedő költségek negatív hatást gyakorolnak a szervezetekre is, amelyek aggódnak működési költségeik miatt. A kihívások és akadályok mellett azonban a változások és trendek egyértelműen arra utalnak, hogy a szociális ágazat jelentősége Magyarországon növekedni fog. A felmérés elkészítésében közreműködő szervezetek többsége úgy véli, hogy a vállalkozások szerepvállalása nőni fog a vállalkozók új generációja körében (a startupok fontos szerepe) és a szociális ágazat professzionálisabbá válik. A Social Impact Alliance abban bízik, hogy a tanulmányban megfogalmazott ajánlások segítséget nyújtanak majd a prioritások és a további intézkedések meghatározásában, és lehetővé teszik, hogy a kulcsfontosságú szereplők és döntéshozók megerősítsék társadalmi hatásuk ökoszisztémáját és elősegítsék a tájékozottabb, tudatosabb és eredményesebb adományozást.

A tanulmány elérhető erre a linkre kattintva.