fbpx

Stakeholderek szerepe a vállalatok mindennapi tevékenységében

Stakeholderek szerepe a vállalatok mindennapi tevékenységében

A fenntarthatóság és az ESG-fókuszú vállalati működés szempontjából lényeges szerepet töltenek be a stakeholderek, ezért az Effekteam idei éves konferenciáján szervezett panelbeszélgetés egyebek mellett arra kereste a választ, hogy a cégek számára jelenleg kik a legfontosabb érintetti csoportok és miben rejlik a sikeres stakeholder-menedzsment titka?

Schubauer Krisztina, az EXIM Hungary humán erőforrás, marketing és kommunikációs ügyvezető igazgatója vezette a stakeholderekről szóló beszélgetést, melyben Hevesi Nóra, a Tesco-Global Áruházak kommunikációs vezetője, Horváth Áron, a CBRE Magyarország fenntarthatósági vezetője, Kanyó Roland, a dm marketing és PR menedzsere, Nyilas Orsolya, a Coca-Cola HBC Magyarország külső kommunikációs vezetője és Panulin Ildikó, a Szerencsejáték Zrt. vállalati kommunikációs főosztályvezetője vett részt.

A szakmai eszmecsere bevezető kérdése arra irányult, hogy milyen szempontok alapján határozzák meg a cégek, hogy kik a legfontosabb stakeholdereik. Hevesi Nóra kifejtette, hogy először világosan kell látni, mi is a vállalat küldetése és hosszú távú stratégiája, milyen céljai vannak és kikre gyakorol hatást, és ha mindezekkel tisztában vagyunk, akkor tudjuk pontosan meghatározni, kik is az elsődleges érintettek. A kommunikációs vezető elmondta, hogy a Tesco számára egyértelműen a vásárlók a legjelentősebb stakeholderek, de mellettük természetesen a munkatársak is ugyanolyan fontosak, hiszen csak velük együttműködésben tudja az áruházlánc a hosszú távú stratégiai céloknak megfelelően kiszolgálni a vevőket, a helyi közösségeket.

A beszélgetés valamennyi résztvevője megerősítette, hogy a munkatársak mindenhol az egyik legfontosabb érintetti csoportot alkotják, és a pandémia óta még inkább felértékelődött a szerepük. Horváth Áron ezt azzal egészítette ki, hogy a kollégák között külön figyelmet érdemelnek a fiatalok, hiszen ők a jövő generációja, ők jelentik a friss erőt, az újfajta szemléletet, amelyre a fenntartható működést építeni lehet. Hevesi Nóra is egyetértett azzal, hogy fókuszálni kell a fiatalokra, de hangsúlyozta, hogy a 45 feletti korosztályról sem szabad megfeledkezni, akik erejük teljében vannak, komoly tapasztalatokkal rendelkeznek és még hosszú évek állnak előttük a munkaerőpiacon, ezért őket is támogatni kell abban, hogy minél tovább tudjanak teljes erőbedobással dolgozni. A társadalmi csoportok közül Panulin Ildikó a fogyatékossággal élőket említette, akik a Szerencsejáték Zrt. számára szintén nagyon fontos stakeholderek, mivel a munkavállalóik mintegy 10%-át alkotják, valamint a vállalat partnerei és játékosai között is jelentős arányt képviselnek.

Kanyó Roland a vásárlók és a munkatársak mellett a beszállítókat emelte ki, mint a dm fontos érintettjeit, akik között jelentős arányt képviselnek a kkv-k. Mint mondta, a vállalat csak akkor tudja megfelelően teljesíteni az ESG-fókuszú működési és jelentéstételi követelményeket, ha egyúttal beszállítói partnerei fenntarthatósági törekvéseit is támogatja. Nyilas Orsolya a Coca-Cola HBC legfontosabb stakeholderei közé sorolta a jogalkotót, aki szintén erőteljes hatást gyakorol a vállalatra és befolyásolja működését. Ennek kapcsán Hevesi Nóra rámutatott, hogy a dinamikusan változó hazai jogszabályi környezet arra ösztönzi a piaci szereplőket, hogy a versenyjogi kereteken belül erősítsék meg együttműködésüket versenytársaikkal, és gondolkodjanak együtt egy-egy közös cél érdekében.

Arra vonatkozóan, hogy a vállalat milyen stakeholder-fókuszú projekttel rendelkezik, amely hosszú távon is sikeres, a Tesco kommunikációs vezetője az áruházlánc élelmiszermentő programját említette, mely 2014 óta működik a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel karöltve. A program keretében országszerte több mint 180 áruházból mintegy 2500 munkatárs menti napi szinten a már nem eladható, de emberi fogyasztásra még alkalmas élelmiszereket és rászorulóknak juttatja el. A vállalat 2016 óta méri, és évente közzéteszi a működésében keletkező élelmiszerhulladék mennyiségét, mely a kezdeményezésnek köszönhetően 76%-kal csökkent a bázisévhez képest a 2022/23-as jelentés alapján. Hevesi Nóra elárulta, a program sikerének titka az, hogy az élelmiszerfelesleg és -hulladék mennyiségének csökkentése érdekében tett erőfeszítések beépültek a mindennapi gyakorlatba a munkatársak tartós elköteleződésének és civilekkel folytatott hosszú távú együttműködésének köszönhetően.

Kanyó Roland szintén olyan vállalati projektet hozott példaként, melynek alapja a hosszú távú elköteleződés. Együtt a babákért programja keretében a dm immár 13 éve, minden év elején, fél évre elegendő pelenkával támogat 260 nehéz sorsú kisgyermekes családot. Ez a program indulása óta legalább 6 millió darab pelenkát, több mint 3000 megajándékozott családot, és közel 4000 gyermek támogatását jelenti.

Mint Panulin Ildikó elmondta, a Szerencsejáték Zrt. immár 20 éve segíti elkötelezetten a fogyatékkal élők társadalmi integrációját. Amellett, hogy példát mutat a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása terén, széleskörű edukációs tevékenységet is folytat a témában, illetve játszótér építési programmal is igyekszik előmozdítani a fogyatékkal élők iránti társadalmi befogadást.

A csomagolási hulladék elleni küzdelem szerves részét képezi a Coca-Cola fenntarthatósági törekvéseinek. Nyilas Orsolya éppen ezért a Hulladékmentes Tisza programot emelte ki, melynek keretében a vállalat munkatársai és partnerei közös erővel dolgoznak a folyó megtisztításán és ökológiai védelmén.

A stakeholder-menedzsment, a stakeholder-fókuszú vállalati programok kapcsán Horváth Áron arra hívta fel a figyelmet, hogy ebben a vonatkozásban is lényeges a hatások vizsgálata, hogy kimutatható legyen, milyen változásokat idéz elő a cég tevékenysége egy adott stakeholder-csoport életében, illetve hogyan befolyásolják maguk az érintettek a társaság működését, eredményességét. Hevesi Nóra azt fűzte hozzá, hogy a jól kommunikálható, „szexi” projektek ideje lejárt, most hosszú távú partnerségekre, tartós elköteleződésre van szükség a fenntarthatóság megteremtése érdekében.

A kerekasztal-beszélgetés megtekinthető a rendezvényről készült videófelvétel 1:28:20 másodpercétől.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!