fbpx

„Megismerni a jó gyakorlatokat, tanulni a rossz példákból”

„Megismerni a jó gyakorlatokat, tanulni a rossz példákból”

A Market Építő Zrt. az Effekteam szakmai közösségének új tagjai közé tartozik, de a környezeti és társadalmi felelősségvállalás nem új keletű a társaság számára. A hazai építőipari szektor vezető magasépítő vállalataként tevékenykedő cég elkötelezett a természeti értékek megóvása és az emberek életminőségének javítása iránt. Ennek kapcsán kérdeztük Báthory Balázs innovációs vezérigazgató-helyettest.

Mit jelent a Market számára a fenntarthatóság? Melyek a vállalat fenntarthatósági stratégiájának fókuszterületei?

Jelenlegi stratégiánkat 2021-ben dolgoztuk ki, amikor célokat tűztünk ki és több mint 30 különböző akciótervet fogalmaztunk meg, melyeket azóta negyedévente rendszeresen felülvizsgálunk. Ezek a feladatok érintik a fenntarthatóság mindhárom alappillérét – a környezetvédelmet, a társadalmi felelősségvállalást és a transzparens vállalatirányítást.

Az akciótervek megvalósulása érdekében humán erőforrást is rendeltünk a feladatokhoz, büszkén mondhatjuk, hogy a Marketnél külön csoport foglalkozik a fenntarthatóság, fenntartható működés témakörével. Hosszú távú célunk, hogy képezzük kollegáinkat, és ne csak egy féltucat főből álló fenntarthatósági csapatunk legyen, hanem hogy 1500 felelősen gondolkodó, fenntarthatóságra érzékeny szakembert foglalkoztató cégcsoporttá váljunk.

A hazai építőipari szektor fontos szereplőjeként milyen lépéseket tesznek az építőiparhoz kapcsolódó negatív környezeti hatások mérséklése, ellensúlyozása érdekében?

Az egyik legfontosabb törekvésünk a hulladék- és anyagpazarlás csökkentésére irányul, erre egy külön akciócsoportot hoztunk létre. Célunk, hogy a projektjeinken olyan korszerű munkaszervezési és anyagtárolási gyakorlatot folytassunk, ami optimális felhasználást és kevesebb hulladékot eredményez.

Ugyancsak nagy fókuszt helyeztünk az energiahatékonyságra, melynek eredményeként megvalósult az építéshelyi konténerek energiahatékonyságának növelése. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy több mint 1000 db konténer hagyományos, neoncsöves világítását cseréltük ki energiatakarékos LED-es fényforrásokra. Ez a befektetés ráadásul nem csak a fenntarthatóságot javítja, hanem mintegy 1,5 éven belül meg is térül. Elindítottunk továbbá olyan pilot projektet, melynek keretében a konténerek okos rendszerrel történő hűtés-fűtés szabályozását vizsgáljuk – amennyiben a tesztüzem sikerrel zárul, ezt a gyakorlatot is kiterjesztjük valamennyi projektünkre.

2021-ben elindítottuk Faültetés Programunkat. Ennek egyik elemeként azt vállaltuk, hogy saját költségen, önkéntes alapon megduplázzuk projektjeinken a kötelezően elültetendő fák számát. Ha nincs lehetőség a projekt területén vagy annak lokációjában eleget tenni a vállalásnak, akkor egy külön erre a célra kijelölt helyen telepítünk fákat. Ennek kapcsán kerestük meg a Pilisi Parkerdő Zrt.-t, és az ő szakmai iránymutatásuk mellett erdőszerkezet átalakítást végeztünk Piliscsabán, egy 2,1 hektáros területen, ahol közel 17 ezer db, őshonos fafajokból álló facsemetét ültettünk el.

Munkatársaink szemléletformálása érdekében 2022-ben indítottuk útjára a „Fenntarthatóság reggelire” elnevezésű eseményünket. Alkalmanként más és más izgalmas fenntarthatósági témakört boncolgatunk egy-egy külső szakértő bevonásával. Mindezt egy olyan reggeli keretében, ahol a felhasznált alapanyagok helyi termelőktől, fenntartható gazdaságokból származó szezonális termékek.

Törekvéseink és munkánk biztató visszaigazolása, hogy a HVG és a Planet Fanatics’ Network fenntarthatósági tanácsadó cég ESG top 40-es listájára – a 2023-s top 10-ben való szereplés után – 2024-ben is felkerült a Market. Vállalatunk 3. helyezést ért el az „Enviromental” (környezeti) szekcióban, ezzel az eredménnyel pedig a szektorban található vállalatok közül egyedüliként szerepel az ESG top 40-es rangsorban.

A Market társadalmi szerepvállalása terén mik a fő prioritások? Ezek hogyan jelennek meg a cég mindennapi működése során?

A Market vállalati értékrendjének szerves részét képezi már megalakulása óta a társadalomért, az emberek életkörülményeinek javításáért való elkötelezettség. Mi már huszonévvel ezelőtt is csináltuk ezt, csak akkor még jótékonykodásnak hívtuk, nem CSR-nek.

Támogatási tevékenységünket tudatosan szervezett és tervezett rendezőelv mentén gyakoroljuk. A Market CSR zászlóshajója a ROM Vándor program, melynek keretében elhanyagolt állapotú középkori szakrális építményeket óvunk meg a lassú pusztulástól. Hosszú évek óta stratégiai támogatói vagyunk a Bátor Tábornak, a Mosoly Alapítványnak és az Ökumenikus Segélyszervezetnek. Mindezeken túl számos akcióval a kulturális, oktatási, egészségügyi és sport területen vagyunk jelen támogatóként.

Milyen várakozásokkal léptek az Effekteam tagjainak sorába?

Mint minden egyéb szakterület esetében, itt is kiemelkedően fontosnak tartjuk a párbeszédet, a kooperációt. Megismerni a jó gyakorlatokat, tanulni a rossz példákból. És nem utolsó sorban az építőipar piacvezető szereplőjeként jó példával szeretnénk elöl járni, hiszen mi is akkor tudunk hatékonyabban működni, ha a piac többi szereplője is törekszik a fenntarthatóbb működésre. Az építőipar a globális CO2-kibocsátás 40%-áért felelős, a kapcsolódó cementipar további 4–8%-ért, ezért is kulcsfontosságú, hogy a szektorban mindenki elkezdjen a fenntarthatóság témakörével tudatosan és tervezetten foglalkozni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!