Szebb és használhatóbb iskolaudvar, pályaorientációs és munkavállalással kapcsolatos ismeretek oktatása, iskolai sportnap, KRESZ tanulás, újrahasznosítás, varrószakkör, mászófal, közösségi szoba – ezeket vezetnék be iskolájukba azok a fiatalok, akik jelentkeztek az UNICEF Magyarország Rajtad áll a jövőd! programjának innovációs versenyére. Január 12-én lezajlott a verseny elődöntője, ahol az előzetesen bejutott 9 csapatból a zsűri kiválasztotta azt az öt továbbjutót, akik a következő időszakban 300.000 forint pénzügyi támogatásban és mentorálásban részesülnek annak érdekében, hogy megvalósíthassák elképzeléseiket.
A Rajtad áll a jövőd! program hozzájárul az ENSZ Gyermekjogi Egyezmény egyik fő pillérének megvalósításához: a gyermekek és fiatalok részvételének erősítéséhez, azáltal, hogy az UNICEF Magyarország szakmai tudást, eszközöket és erőforrást biztosít a programban résztvevő csapatok által azonosított helyi problémák megoldására. A januári elődöntőre Budapest II. és XXI. kerületéből, Békéscsabáról, Gyuláról, Keszthelyről, Paksról, Pusztaszabolcsból, Szolnokról és Törökszentmiklósról érkeztek diákok, akik többek között a vendéglátás, mezőgazdaság, egészségügy, építőipar, rendészet, honvédelem és környezetvédelem ágazatokban folytatják tanulmányaikat.
A Rajtad áll a jövőd! Program az UNICEF globális céljaival összhangban négy kiemelt témakörben keres fejlesztési lehetőségeket: lelki egészség, oktatás, gyermekjogok és környezetvédelem. A program szeptemberi indulásakor közel 300 diák vett részt a helyi problémák azonosításában, akik több mint 1000 fejlesztési ötletet, javaslatot és kezdeményezést fogalmaztak meg. Ezek a gondolatok jelentős mértékben hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az iskolai környezet barátságosabbá és vonzóbbá váljon a fiatalok számára. Végül a 28 leadott pályázatból 9 csapat került be a januári elődöntőbe, akik egy-egy 10 perces prezentáció keretében bemutatták a szakmai értékelő bizottságnak azokat az iskolai problémákat, amelyek megoldására már kész javaslatot hoztak magukkal. Ezek alapján kiderült, hogy a diákok szívesen szereznének olyan praktikus tudást az iskolában, amit a mindennapi életben tudnának hasznosítani. Ilyen például a KRESZ ismerete, hiszen sok gyerek rollerrel vagy biciklivel közlekedik, de fontosnak érzik azt is, hogy az intézmények jobban felkészítsék őket a munkakeresésre és munkavállalásra, például önéletrajzírás oktatásán keresztül. Kiemelt szerepet kapott a mentális egészség védelme is, és nagyon sokan kerestek megoldást arra is, miként lehetne kellemesebb légkört teremteni az iskolában. Az elképzelések mindegyike az adott iskola tanulóinak és a szűk környezetük szereplőinek széles körű összefogására épül.
Az öttagú értékelő bizottság végül kiválasztotta azt az öt csapatot, akik továbbjutottak a májusi döntőre és csapatonkénti 300 000 forintos díjat kaptak projektjük megvalósítására. Az elődöntőben kiesett csapatok elképzelései sem vesznek kárba, ugyanis minden kieső csapat 150 000 forintot kap ahhoz, hogy el tudjon indulni és az intézmény vezetésének támogatásával, esetleg más helyi szereplők összefogásával megvalósíthassa terveit.
Az öt továbbjutó között van a Gyulai SZC Harruckern János Technikum, Szakképző Iskola és Kollégiumból érkező Project C csapat, amelynek témája az újrahasznosítás. Terveik szerint az iskolában kialakítanak egy adománygyűjtő szekrényt, ahol bárki leadhatja a használt, de jó állapotú ruháit, ezzel segítve a hátrányos helyzetű diáktársaikat. A megvalósítás részeként egy varróműhelyt is létrehoznának, mivel a csapat előzetes felmérése alapján sokan szívesen megtanulnának varrni, amihez a leadott használt ruhák jó alapanyagként szolgálnának. A Szolnoki SZC Sipos Orbán Szakképző Iskola és Kollégiumból érkező SipiSpuri csapatot a lelki egészség témája érdekli. Elsősorban az iskolai agresszió és a mentális problémák ellen szeretnének fellépni, például aktív iskolai sportélet és különböző szakkörök megszervezésével. A Karcagi SZC Lábassy János Technikum és Szakképző Iskola Zöldagymanók csapata egy közösségi tér kialakítását szeretné elérni az iskolában, ahol a diákok pihenhetnek és kikapcsolódhatnak. A Tolna Vármegyei SZC I. István Szakképző Iskolából érkező Környezet Barátok szerint a fenntarthatóság terén számos kihívás vár megoldásra az intézmény falain belül. A csapat maga is versenyt szervezne, ahol az iskola valamennyi diákja kipróbálhatja magát olyan környezetbarát projektek megvalósításában, mint például egy mezítlábas ösvény kialakítása, a szelektív hulladékgyűjtés megvalósítása vagy olyan okoskukák telepítése, amik felismerik az adott hulladék összetevőit, és segítik a gyerekeket a szelektálásban. Úgy vélik, ezekkel az intézkedésekkel nem csak tisztább, hanem fenntarthatóbb iskolai környezetet teremthetnének. A Zalaegerszegi SZC Keszthelyi Vendéglátó Technikum, Szakképző Iskola és Kollégiumból érkező Lányok a Galaxisban nevű csapat egy élményparkot alakítana ki az iskola udvarán, ahol a diákok tanulhatnának és közösségi programokban vehetnének részt. A területen helyet kapna egy fűszerkert is, fákat ültetnének és szabadtéri bútorokat helyeznének el, hogy könnyebben kapcsolódhassanak a természettel.
A Rajtad áll a jövőd programról itt olvashatók további információk.