A The Conference Board nemzetközi szervezet arra hívja fel a figyelmet, hogy a sikeres vállalati társadalmi stratégia alapja az állandó tanulás. Fontos, hogy a cég rendszeresen monitorozza a stratégia megvalósítását, elemezze a kapott visszajelzéseket és integrálja az összegyűjtött ismereteket, tapasztalatokat a folyamatok továbbfejlesztése érdekében.
A több mint 1000 tagot tömörítő, közel 110 éves The Conference Board szerint ahhoz, hogy egy vállalat társadalmi stratégiája sikeres legyen, rendszeres visszacsatolásra, mérésre és értékelésre van szükség. A szervezet így rengeteg hasznos információra, tapasztalatra tehet szert, és képessé válhat arra, hogy – az új helyzetekhez, igényekhez igazodva – időről időre finomhangolja, továbbfejlessze aktivitásait.
A The Conference Board a vállalati társadalmi stratégia készítését egy állandó tanulási folyamatként jellemzi:
- A folyamat első és legfontosabb lépése a kiindulási helyzet áttekintése, annak feltérképezése, hogy a vállalat mi mindent tesz már a társadalmi hatás érdekében. Érdemes azonosítani azokat az intézkedéseket és stratégiákat, amelyek kapcsolódnak a szervezet aktuális társadalmi törekvéseihez.
- A második fázis a célok és a főbb stakeholderek meghatározása. A társadalmi stratégiát össze kell hangolni a cég üzleti stratégiájával, definiálni kell, hogy kik lesznek a kezdeményezések érintettjei, és meg kell határozni azt is, hogy a szervezet pontosan mit is szeretne elérni társadalmi célú törekvései megvalósításával.
- Ezután következhet a főbb kezdeményezések és KPI-ok kidolgozása a vállalat saját céljaival és az érintettek visszajelzéseivel összhangban.
- A kezdeményezések megvalósításának szakaszában a vállalatnak fel kell vennie, illetve ki kell jelölnie a felelős munkatársakat, gondoskodnia kell a szükséges erőforrásokról, valamint egyértelműen kommunikálnia kell a kezdeményezéseket és azok céljait az érintettek felé.
- Fontos, hogy a vállalat folyamatosan monitorozza a KPI-okat, mert így tudja nyomon követni kezdeményezései előrehaladását. Számos eszköz és módszer áll rendelkezésre – például felmérések, interjúk, elemzések (SROI) – annak érdekében, hogy a szervezet mérni tudja aktivitásai közvetlen eredményeit és hosszabb távú hatásait egyaránt.
- Érdemes rendszeresen beszámolni a cég társadalmi célú kezdeményezéseiről, megosztva a sikereket és a kihívásokat is. A transzparens kommunikáció ugyanis növeli a szervezet hitelességet az érintettek körében.
Az eredeti, angol nyelvű jelentés itt olvasható: https://www.conference-board.org/publications/zooming-in-on-the-s-in-esg