fbpx

Elindult a szavazás az Effekt 2030 díj idei shortlistjén szereplő jelöltekre

Elindult a szavazás az Effekt 2030 díj idei shortlistjén szereplő jelöltekre

A szakmai zsűri értékelése alapján kialakult az a shortlist, amely összesen 21 vállalati programot tartalmaz az Effekt 2030 – Az ESG megoldások díjára benyújtott idei pályázatok közül. Most a nagyközönségen a sor, hogy eldöntse, ezúttal melyik projekt nyerje el a közönségdíjat. Az online szavazás szeptember 23–30. között zajlik. Az ünnepélyes eredményhirdetésre és díjátadásra október 7-én kerül sor, az Effekteam éves szakmai konferenciájának keretében.

A hazai piacon működő nagyvállalatok, kkv-k és startupok, valamint az általuk létrehozott vállalati alapítványok idén június 6. és augusztus 5. között nevezhettek az Effekt 2030 – Az ESG megoldások díjára. A jelentkezők három kategóriában nyújthatták be pályázataikat: a Zöld egyensúly kategóriában a környezeti területhez kapcsolódó programokkal, a Mindenki társadalma kategóriában társadalmi jellegű kezdeményezésekkel, az Értékteremtő üzlet kategóriában pedig korszerű vállalatirányítási megoldásokkal szállhattak versenybe a pályázók.

A beérkezett projektek között a társadalmi felelősségvállalási programok aránya volt a legmagasabb, de nem sokkal maradt el tőlük a környezeti fenntarthatóságot célzó megoldások száma sem. Az ESG szempontok növekvő jelentőségét mutatja, hogy voltak vállalatok, akik több kategóriában, többféle kezdeményezéssel is elindultak a megmérettetésen. A mezőnyben számos visszatérő pályázó szerepelt, de bőven akadtak új versenyzők is, akik most először mutatkoztak be programjaikkal a pályázat keretében.

Az öttagú szakmai zsűri áttekintette és értékelte valamennyi beérkezett projektet. A testület döntése alapján kialakult az a shortlist, melynek 21 jelöltjére most a nagyközönség is voksolhat. Az online szavazás szeptember 30-án 12:00 óráig tart az Effekteam honlapján, a https://effekteam.hu/poll/kozonsegszavazas-2024/ oldalon. Egy IP címről egyetlen szavazat adható le, egyetlen programra! Az ünnepélyes eredményhirdetésre és díjátadásra október 7-én kerül sor az Effekteam Egyesület KÖZÖSSÉG. HATÁS. JÖVŐ. – ESG tapasztalatok és kihívások a vállalati gyakorlatban című szakmai konferenciájának keretében. Az eseményen a részvétel – a támogatóknak köszönhetően – térítésmentes, de előzetes regisztrációhoz kötött. Részletes program és jelentkezési lehetőség itt található: https://effekteam.hu/konferenciak/

Ezek a projektek szerepelnek az Effekt 2030 díj idei shortlistjén:

  • ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. – Körforgásos gazdasági modell alkalmazása az ALDI logisztikán: Az ALDI kiemelt figyelmet fordít a fenntartható csomagolás kérdésére, ezért két új megoldást vezetett be az áruszállításban. Az egyik az újrafelhasználható és összecsukható műanyag rekeszek (RPC-k) alkalmazása. A rekeszek bérbeadója tiszta és fertőtlenített ládákat biztosít a termelőknek, akik ezekben szállítják termékeiket az ALDI logisztikai központjába. Ezt követően a bérbeadó visszagyűjti a kereskedőtől a többször használatos ládákat, ismét tisztítja és fertőtleníti azokat annak érdekében, hogy újrakezdhessék életüket ebben a körforgásos modellben. Az RPC-k jelentősen csökkentik a terméksérülések számát, valamint az ellátási láncon belüli élelmiszer-veszteséget és a hulladék mennyiségét. Életciklusuk végén a rekeszek anyaga új RPC-k gyártásához újrahasznosítható. A másik megoldás a raklapbérleti szolgáltatás igénybevétele. Ebben az esetben is tiszta raklapokon jut el az áru a raktárba, illetve az üzletekbe, a bérbeadó pedig gondoskodik a higiéniáról és a többutas felhasználásról. Az RPC-k révén egy év alatt 2 890 387 kg CO2 egyenértéket, 56 479 m3 vizet, 201 829 GJ energiát, 1 624 597 kg szilárd hulladékot, 264 122 kg sérült terméket takarított meg a vállalat. A raklapbérleti szolgáltatásnak köszönhetően 2023-ban 127 fának megfelelő fa erőforrást mentett meg az ALDI, 159 372 kg CO2-dal csökkentette az emissziót és 14 078 kg-mal a keletkezett hulladék mennyiségét.
  • ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. – 100% szűrt víz, zéró PET-palack: Az ALDI a versenyképes bérek mellett kiemelt figyelmet fordít munkatársai egészségmegőrzésére is. Valamennyi dolgozója mindennap korlátlan mennyiségben, ingyenesen fogyaszthat friss zöldségeket és gyümölcsöket az üzletek, a logisztikai központ és az irodaház étkezőiben. Emellett a vállalat korábban ásványvizet biztosított munkatársai számára, ám a védőitalként kínált ásványvíz jelentős környezeti terheléssel járt: évente több mint 800 000 palacknyi műanyaghulladék keletkezett az üzletekben. Bár a kiürült palackokat a szelektív gyűjtésnek köszönhetően újrahasznosították, az ALDI célul tűzte ki, hogy jelentősen csökkenti a védőital biztosításával járó környezeti terhelést, miközben kiváló minőségű italt kínál kollégái számára. Éppen ezért először logisztikai és ügyviteli központjában, majd minden üzletében vízszűrő automatákat helyezett üzembe. Az automaták szénsavmentes és szénsavas vizet egyaránt biztosítanak. A projekt első 7 évében az ALDI biatorbágyi központjában több mint 1 000 000 db eldobható PET palackot takarítottak meg. Az üzletekben a védőitalok biztosításából származó, évi 800 000 PET palack száma ma már nulla. Ezzel párhuzamosan elmarad az ásványvíz szállításából származó karbonkibocsátás is. A bolti munkatársak és a logisztikai dolgozók újrahasznosított műanyagból készült, BPA-mentes kulacsokat kaptak, amelyekkel további műanyag- és egyéb hulladék keletkezése nélkül biztosítható a higiénikus vízfogyasztás.
  • AUDI HUNGARIA Zrt. – Aluminium Closed Loop – Zárt körforgásban az alumínium: Az erőforrások hatékony felhasználása és a keletkező hulladékok körforgásos rendszerben történő hasznosítása nagyon fontos a fenntartható jövő szempontjából. Az Audi Hungaria kiemelt erőforrás-hatékonysági projektje, az Aluminium Closed Loop 2021-ben indult el. A vállalat ekkor kapcsolta zárt körforgásba a gyártás során felhasznált alumíniumot, majd fejlesztette úgy a rendszerét, hogy az érintett frakció teljes mennyisége bevonható legyen. A zárt körforgás lényege, hogy a gyártás során keletkezett alumíniumhulladék ötvözet szerinti szelektív gyűjtést követően visszakerül a beszállítóhoz, aki ebből az eredetivel megegyező minőségű alumíniumtekercset állít elő, amelyet alapanyagként ismét visszaszállít a vállalatnak. A minőségi romlás nélküli újrahasznosítás hozzájárul ahhoz, hogy az autók kedvezőbb környezeti mérleggel kezdjék életciklusuk használati szakaszát. Az alumínium másodlagos nyersanyagként történő előállítása során 95%-kal csökken az energiafelhasználás az elsődleges nyersanyagként történő előállításhoz képest. 2023 júliusa óta már a teljes érintett alumíniumlemez-hulladék zárt körforgásban kerül hasznosításra. Az azóta eltelt 1 évben a cég több mint 6000 tonnára növelte a „closed loop” folyamatban értékesített alumínium mennyiségét, éves szinten közel 45 000 tonna szén-dioxid-megtakarítást eredményezve. Az Audi Hungariánál a többi maradékanyag hasznosítása is magas színvonalon történik, így a vállalatnál keletkezett hulladék több mint 99%-a hasznosításra kerül.
  • AUDI HUNGARIA Zrt. – Szén-dioxid semlegesség az Audi Hungariánál – Energiahatékonyság és zöld energiaforrások: Az AUDI HUNGARIA Zrt. 2020. január 1-je óta mérleg szerint karbonsemleges. A vállalat ezzel kapcsolatos intézkedéseit egy stratégiai szinten lefektetett logikai sorrend foglalja keretbe. 2010 óta 1783 intézkedés került megvalósításra összesen 267 000 MWh energia-megtakarítási potenciállal, melyek közül több hosszú távú hatású, és jelenleg is energia-megtakarításként jelentkezik. Fennmaradó energiaigénye nagy részét zöld energiából fedezi a vállalat, melyet a telephelyen vagy annak közelében termel saját maga vagy partnerei segítségével. Tavaly a fűtési energiájának több mint 90%-a a bőnyi geotermikus kutakból származott. Saját napelemei és az E.ON Zrt. által a külső logisztikai csarnokokra telepített 160 000 nm-es naperőmű is hozzájárul a cég karbonsemlegességéhez. A jövőben a vállalat további 160 000 nm-rel tervezi bővíteni napelemparkját. Azon energiaigényét, melyet nem tud saját előállítású megújuló alapú energiával fedezni, vásárolt zöldenergiával elégíti ki. A nem elkerülhető szén-dioxid-kibocsátásokat pedig nemzetközileg elismert, műszaki projekteket támogató karbon kreditek vásárlásával kompenzálja. Logisztikai folyamatai során folyamatosan tér át a vasúti szállításra, illetve az alternatív üzemanyagok használatára. Emellett célja továbbra is az innovatív technológiák fejlesztése és implementálása a CO2 csökkentése érdekében.
  • AUDI HUNGARIA Zrt. – Harmóniában a természettel egy ipari területen – Biodiverzitás megőrzése az Audi Hungariánál: Az AUDI HUNGARIA Zrt. felelős vállalatként törekszik arra, hogy természetvédelmi tevékenységei segítségével részt vállaljon a biodiverzitás fenntartásában, munkatársai és a jövő nemzedék szemléletformálásában. Gyárterületének mintegy 62%-a (~ 321 ha) zöldterület, melynek kezelése során is ügyel mind a mesterségesen létrehozott, mind a még természetközeli állapotban lévő élőhelyek fajgazdagságának megőrzésre. Fajvédelmi intézkedésekkel támogatja a területein élő rovar- és madárvilágot. A gyár területén összesen 58 db különböző típusú madárodú, 17 db denevérodú és 9 rovarhotel biztosít átmeneti szállást, menedéket vagy költőhelyet számukra. Az Audi Hungaria Akadémia tanulói és tanárai támogatásával már több alkalommal készítettek alumínium hulladékból költőládákat – a vállalat területére és a Száz Völgy Természetvédelmi Egyesület részére. Az Audi Hungaria telephelyén 2015 óta működik méhészet kettős céllal: élménynapok keretében a munkatársak érzékenyítése a beporzók biodiverzitás fenntartásában betöltött szerepére, valamint méhekre, mint ökológia állapotjelzőkre alapozott kutatások támogatására. A vállalat szemléletformáló kampányokkal és informatív előadásokkal is próbálja felhívni a figyelmet a biodiverzitás fontosságára, továbbá különféle adományokkal – például költőládákkal, szénabálákkal – támogatja a környékbeli egyesületeket és alapítványokat.
  • AUDI HUNGARIA Zrt. – Virtual Sensors – ESG Governance @ AUDI HUNGARIA Zrt.: Az ESG, illetve a hozzá kapcsolódó jelentéstétel egyre nagyobb jelentőséggel bír a vállalatoknál, mivel a pénzügyi adataik mellett már a nem pénzügyi adataikat is nyilvánosságra kell hozniuk. Az Audi Hungaria elkötelezett az adatok helyes, illetve könnyen követhető gyűjtésében, melyhez elengedhetetlen, hogy egy IT-rendszer a segítségére legyen. Az ESG-ben szereplő adatpontokat elképzelhetjük úgy, mint a vállalat virtuális szenzorai, amik a pénzügyi számokon túl is adatokat szolgáltatnak. Az Audi Hungaria ennek az IT-rendszernek a felépítésén dolgozik, amit úgy alakít ki, hogy megfeleljen a nemzetközi, illetve a lokális elvárásoknak is. Fontos, hogy a mutatószámok kiszámolásához adatokat gyűjtsön az érintett szakterületektől. Itt fog eldőlni, hogy az adott adatpont automatizálható-e, vagy szükséges továbbra is a manuális elkészítése, majd betöltése a rendszerbe. Hosszútávon fontos szempont, hogy a manuálisan beadott adatok száma alacsony legyen, így a hibalehetőségek, illetve a szakterületeken lévő nyomás is csökkenthető. Mivel leányvállalatról van szó, így a rendszernek tudnia kell kommunikálni más konszernrendszerekkel, valamint képesnek kell lennie az adatok továbbítására. A vállalat keményen dolgozik azon, hogy a projekt minél előbb megvalósulhasson, mivel ezzel a könyvvizsgálati folyamat is gördülékenyebbé tehető.
  • Continental Automotive Hungary Kft. – Continental Health Index: A Continental Health Index projekt célja, hogy átfogó képet nyújtson a munkatársak mentális, lelki és fizikai állapotáról. A vállalat e projekt keretében anonim kérdőívet készített, melyet minden dolgozó kitölthetett. Az eredmények alapján felmérték a dolgozók általános jóllétét, azonosították az erősségeket és meghatározták a fejlesztendő pontokat. Az összegyűjtött adatok mélyebb megértést nyújtottak abban, hogy a munkatársak milyen kihívásokkal szembesülnek a mindennapok során. Ezen felismerések alapján a vállalat intézkedési listát dolgozott ki, amely konkrét akciókat és fejlesztési javaslatokat tartalmaz a problémás területek javítása érdekében. A lista részét képezi például a stresszkezelő tréningek bevezetése, valamint a mentális egészség támogatását célzó programok szervezése. Emellett növelni kívánják a fizikai aktivitást támogató lehetőségeket, például sportesemények és csoportos edzések szervezésével. A projekt sikeressége érdekében folyamatosan nyomon követik az intézkedések hatékonyságát és szükség esetén további fejlesztéseket hajtanak végre. Összegzésül, a Continental Health Index projekt egy átfogó stratégiai kezdeményezés, amely törekszik a munkahelyi környezet javítására. Az eredményekre alapozott akciólista révén a vállalat célja, hogy minden munkatársa számára támogató és inspiráló munkahelyet biztosítson, amely elősegíti az egészségmegőrzést és az elégedettséget.
  • EPAM Systems Kft. – EPAM eKids – Magyarország: Az EPAM ESG/CSR stratégiája – amely az etikus működésre, a fenntarthatóságra és a közösségek támogatására épül – a vállalat üzleti stratégiájának központi eleme. E keretek között indult el az eKids program, amely akár már óvodás kortól elkezdi felkészíteni a gyerekeket a digitális világra. A program az algoritmikus gondolkodás fejlesztésétől kezdve az alapprogramozáson át a netbiztonságig széleskörű tudást nyújt. Ezek a programok nemcsak tudást adnak, hanem felkészítik a gyerekeket a jövő kihívásaira, így olyan szakmákra is, amelyek ma még nem léteznek. Az elkövetkezendő időszakban az EPAM tervezi mesterséges intelligencia témájú programok bevezetését is, hogy tovább erősítse az innovációs készségeket. A vállalat programjai holisztikus megközelítéssel kapcsolják össze a fenntarthatósági célokat, valamint elősegítik a sokszínűséget és a befogadást a fiatalok körében. Az EPAM-nál kiemelten fontos a tudásmegosztás és a dolgozók aktív bevonása. A vállalat ezért szervez ingyenes kurzusokat, irodalátogatásokat, pályázatokat és tematikus napokat. Az eKids program keretében – az oktatási partnerekkel pl. a Helloworld-del, a Jane Goodall Intézettel és a Mondolo Egyesülettel való együttműködések révén – évente több száz gyereket tanítanak és inspirálnak. A további tervek között szerepel a programok és az együttműködések bővítése, hogy még több fiatal aknázza ki kreatívan a technológia által nyújtott lehetőségeket.
  • IKEA Lakberendezési Kft. – IWAY – az IKEA beszállítói magatartáskódexe: Az IWAY az IKEA fenntarthatósági stratégiájának egyik alappillére, mely tíz alapelv szerint várja el a beszállítóktól a felelős működést. Célja, hogy hosszú távú, etikus partnerségeket alakítson ki, miközben pozitív hatást gyakorol az emberekre, a környezetre és az üzleti tevékenységre. A négy legfontosabb terület:
    • Környezetvédelem: A beszállítóknak csökkenteniük kell az energiafogyasztást, a károsanyag-kibocsátást, a hulladékot, és növelniük az újrahasznált vagy újrahasznosított anyagok felhasználását a gyártásban.
    • Szociális felelősségvállalás: A beszállítóknak tisztességes béreket kell fizetniük, biztosítaniuk kell a szakszervezeti tagságot és tilos a gyermekmunka alkalmazása. Emellett fontos a biztonságos munkakörnyezet kialakítása, valamint a munkavállalói elégedettség növelése.
    • Állatjólét: Az állatokat humánusan kell tartani, szállítani, az állati termékek beszerzése során pedig figyelembe kell venni az állatvédelmi szempontokat.
    • Folyamatos fejlődés: Az IKEA képzéseket és tanácsadást biztosít a beszállítóknak a fenntarthatósági teljesítményük javításához, valamint rendszeresen ellenőrzi a beszállítói láncot, hogy biztosítsa a követelmények betartását.

Az IWAY szigorú követelményeket fogalmaz meg, folyamatosan ellenőrzi a beszállítókat, és hosszú távú partnerségekre törekszik, biztosítva azt, hogy az IKEA termékei felelősségteljes forrásból származzanak, és a cég hozzájáruljon a fenntarthatóbb jövőhöz.

  • Körber Hungária Gépgyártó Kft. – Felelős gépgyártás 30 éve – Közösségi és munkavállalói CSR programok a Körber Hungáriánál: A Körber Hungária CSR stratégája négy pilléren nyugszik: a környezet, a társadalom, a gyártmányok és a munkavállalók iránti felelősség. Utóbbi alapja a dolgozók biztonságának garantálása és egészségének védelme, de a társaság ennél jóval tovább megy. Komplex és folyamatosan bővülő wellbeing programot állított össze, amelyben az élethelyzethez igazított anyagi juttatások keverednek sport, egészségmegőrző és szórakoztató programokkal, extra szabadsággal, kedvezményes vállalati étteremmel és sok más egyébbel. A lista a munkatársaktól érkező igények és visszajelzések nyomán folyamatosan bővül. A vállalat törekszik rá, hogy minden évben valami újat nyújtson a munkatársaknak. A wellbeing megoldások célja a körberes folyamatokba beágyazott, az egyedi gépgyártáshoz nélkülözhetetlen technológiákat már jól ismerő munkavállalói kör megtartása. A legfontosabb szakemberek ugyanis hiányszakmákat képviselnek, pótlásuk nehézkes és időigényes feladat. A megtartási erőfeszítés összhangban van a Körber-konszern vállalati célkitűzéseivel, hiszen az – a toborzási költségek csökkentése és a termelés hatékonyságának növelésé révén – konkrét üzleti előnyökre fordítható át. A legfontosabb eredmények is toborzási oldalon jelentkeznek: az önkéntes fluktuáció éves átlagban tartósan 5% alatt marad, az átlagos körberes munkaviszony hossza pedig meghaladja a 10 évet.
  • Masterplast Nyrt. – Hungarocell Zöld Program: A Masterplast-csoport Hungarocell Zöld Program néven elsőként indította el körforgásos gazdálkodási modelljét a magyar építőiparban 2021-ben. A program az épületek hőszigetelésekor keletkező maradék polisztirol anyagok visszagyűjtésére és újrahasznosítására kínál lehetőséget, megszabadítva a felhasználókat a hulladékkezelési költségektől és vesződségtől. A körforgásos folyamat végén a visszagyűjtött polisztirol 100%-ban újrahasznosításra kerül és újból hőszigetelő anyagot, ún. Thermobeton hőszigetelő könnyűbeton adalékanyagot állítanak elő belőle, ami teljes életciklusa alatt tovább csökkenti az épületek energiaigényét és karbonkibocsátását. A program 2021-es indulása óta országosan már 139 partner csatlakozott értékesítési és visszagyűjtési pontként, és 2023-ban 4688 gyűjtőzsák érkezett vissza, amivel több mint 10 ezer köbméter polisztirol vágási maradék újrahasznosítása valósult meg. A Masterplast hőszigetelő anyagokat vásárlók az Öko-Pontokon igényelhetik az azonosító plombával ellátott gyűjtőzsákokat, a visszagyűjtéssel pedig pénzt és időt takaríthatnak meg. A környezettudatos alternatíva révén a fogyasztók is beszállhatnak a környezet védelmébe és a körforgás működtetőivé válhatnak, ami szemléletfejlesztő hatása miatt is fontos eleme a programnak. A magyar építőiparban egyedülállóan ISO minősítéssel is rendelkező körforgásos gazdálkodási program működtetőjeként a Masterplast büszke az elért eredményekre.
  • Progress Étteremhálózat Kft. (magyarországi McDonald’s) – McDonald’s a pályakezdők foglalkoztatásáért: A pályakezdő fiatalok egy része nem rendelkezik a hatékony munkavégzéshez szükséges alapkészségekkel és kompetenciákkal, ami rontja az elhelyezkedési és előmeneteli esélyeiket. Ráadásul, a pályakezdők maguk is úgy érzik, hogy az iskolából kilépve még nincsenek felkészülve a munkaerőpiacon való helytállásra, és rosszul mérik fel, hogy mit várnak el tőlük egy állásinterjún, vagy a munka megkezdésekor – derült ki egy országos kutatásból, melyben a hazai McDonald’s és a Profession.hu a pályakezdő fiatalok előtt álló legnagyobb kihívásokat vizsgálta. A probléma megoldásához együttműködésre van szükség többek között az oktatás, a civil szféra, a munkaügyi szervek és a munkaadók között, kis közösségi és rendszerszinten egyaránt. Éppen ezért indult el 2021-ben a „McDonald’s a pályakezdők foglalkoztatásáért” elnevezésű program, mely kiemelten fontosnak tartja, hogy a fiatalok – az őket megillető esélyegyenlőség elve alapján – mielőbb megszerezzék a hatékony munkavégzéshez szükséges alapképzéseket és kompetenciákat, hogy sikeres, pénzügyileg stabil felnőttekké váljanak. A program olyan szervezetek támogatására törekszik, melyek helyben nyújtanak valós segítséget a hátrányos helyzetű fiataloknak. A program keretein belül olyan készségek fejlesztését segítik elő, amelyek javítják a fiatalok elhelyezkedési esélyeit, vagy akár támogatják saját vállalkozásuk elindítását.
  • Richter Gedeon Nyrt. – Richter TETT: Te és a természettudományok – mesés történetek: A Richter TETT: Te és a természettudományok – mesés történetek a Richter Gedeon Nyrt. által – a Szabó Szabolcs Alapítvány szakmai együttműködő partnerségével – 2021 óta évente meghirdetett természettudományos mese- és történetíró pályázat általános iskolás (3. osztálytól) és középiskolás diákok számára (www.tettmesepalyazat.hu). A pályázat fővédnökei Döbrentey Ildikó és Levente Péter, eszmei támogatója az Oktatási Hivatal. A TETT új és egyedülálló kezdeményezés, melynek célja, hogy az emberi lélek ösztönös történetszövési vágyára alapozva, kíváncsi és alkotó énjük felfedezésén és energizálásán keresztül segítse a fiatalokat a természettudományok megszeretésében, íráskészségük, kreativitásuk, önbizalmuk fejlesztésében, önmaguk megismerésében, mások felé való megnyílásukban. A TETT lehetővé teszi a pályázók számára, hogy magas szakmai tudással rendelkező mentor segítségét kérjék. Az írásműveket elismert tanárokból, kutatókból, írókból, művészekből, kommunikációs szakemberekből álló zsűri értékeli számos szakmai szempont alapján. A legjobb alkotásokból gyűjteményes könyv készül, inspirálva nem csak a jövő diákjait, kutatóit, tanárait, hanem az egész társadalmat. Akinek a pályaműve a TETT-könyvben megjelenik, örökre leteszi ujjlenyomatát a világirodalomban. A legkiemelkedőbb írásművek alkotói értékes díjakban is részesülnek.
  • Samsung Electronics Magyar Zrt. – Megoldások a holnapért kihívás: A Megoldások a holnapért program 2021 óta van jelen Magyarországon. A kihívás során a Samsung lehetőséget és platformot teremt a magyar fiataloknak, hogy megosszák az elképzeléseiket, és egy közös tanulási folyamatban újratervezzék a jövőt. A program eddig közel 1500 fiatalt ért el, akik – a vállalat reményei szerint – az elsajátított ismereteket és készségeket kamatoztatni tudják majd tanulmányaik és pályaválasztásuk során. A diákok mellett közel 500 pedagógus vett részt eddig a programban. Az itt megszerezhető jövőbiztos tudás, a fiatalok által létrehozott innovációk, illetve az öthónapos közös munka hozzájárulnak ahhoz, hogy a programnak hosszú távú és fenntartható hatása legyen az egyének és a közösségek életére. A Samsung 2024-es célja az volt, hogy a tanárok számára is olyan ismeretet adjon át, ami segíti őket mindennapi munkájukban, lehetőséget biztosít számukra, hogy egy új szemlélet mentén támogassák diákjaikat. Ezért a Hősök Tere Alapítvány trénerei tartottak fejlődésfókuszú szemléletképzést hibrid formában, mely abban segítette a tanárokat, hogyan támogassák a diákokat abban, hogy elkötelezettebbek és eredményesebbek legyenek, és ne féljenek hibázni. A kihívás alatt megszerzett tudásukat a tanárok nemcsak a kísért csapatnál tudják hasznosítani, hanem hosszú távon támogathatják diákjaikat, aminek a hatása így túlmutat a Megoldások a holnapért programon.
  • SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. – S-BUDGET darálthús flow-pack csomagolásváltás: A SPAR Magyarország működésének egyik alappillére a környezeti és társadalmi fenntarthatóság, s folyamatosan azon dolgozik, hogy a legújabb technológiai fejlesztéseket, innovációs megoldásokat ezen elv mentén a mindennapokban is alkalmazza. Az élelmiszerek csomagolására felhasznált műanyag mennyisége az elmúlt években már több területen jelentősen csökkent, 2023 végén pedig a vállalat egy újabb, jelentős mérföldkőhöz érkezett, amikor az 500 grammos S-BUDGET darálthús esetében flow-pack csomagolásra tért át. A flow-pack technológia biztonságos, megőrzi a hústermék frissességét, és kizárólag olyan csomagolóanyagot tartalmaz, mely megfelel a SPAR nemzetközi mértékkel mérve is szigorú minőségbiztosítási előírásainak. A projekt megvalósításához stratégiai döntésekre volt szükség, a sikeres megvalósításához a teljes szervezet összefogására, technológiai beruházásra és elkötelezettségre alapozhatott a vállalat. Az új csomagolás 70%-kal kevesebb műanyag felhasználásával készül, amellyel jelentős megtakarítást ért el a SPAR: az így felhasznált műanyag mennyisége a korábbi csomagolásnak kevesebb, mint egyharmada, mindössze 4,95 gramm. 2023 utolsó két hónapjában körülbelül 1 tonna műanyagcsökkentést ért el a vállalat az új termékcsomagolással. 2024-ben pedig előreláthatólag 21 tonnás csökkenés várható.
  • Szerencsejáték Zrt. – Karitatív Hálózat program: A KSH 2020-as adatai alapján a megváltozott munkaképességűek csupán 27,5%-a dolgozik, miközben a nem megváltozott munkaképességűek esetében ez az arány 77%. A Szerencsejáték Zrt. felelős munkáltatóként igyekszik példát mutatni a munkahelyi esélyegyenlőség megvalósítása terén. A megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató program célja, hogy elősegítse a fogyatékossággal élők társadalmi integrációját, mellyel a Szerencsejáték Zrt. más vállalatokat is ösztönözhet. A társaság által létrehozott sorsjegy-értékesítő munkakör óriási jelentőséggel bír, hiszen a rendszeres jövedelem és a szakmai sikerek révén az érintettek újra a munkaerőpiac hasznos tagjainak érezhetik magukat, a csapat önálló, felelős és jól képzett tagjaiként dolgozhatnak, amelyhez jelentős támogatást kapnak szakmai képzésekkel és a pénzügyi, egészségügyi, valamint a digitális világban való eligazodást segítő, öngondoskodást támogató programokkal. A vállalat olyan megváltozott munkaképességű embereknek biztosít munkalehetőséget, akik már évek óta nem találtak munkát, de méltó megélhetés biztosításával eltartottból önfenntartó állampolgárrá válhatnak. A sorsjegy-értékesítői munkakör nem betanított munka, általános és termékspecifikus kereskedelmi tudást igényel. A Karitatív Hálózatban dolgozók a cég legstabilabb munkavállalói, az egyre inkább elhatalmasodó munkaerőhiányban a Szerencsejáték Zrt. jó példával biztatja a többi vállalatot, hogy nyisson feléjük.
  • TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt. – Tesco a karbonsemlegességért: A klímaváltozás hatásai veszélyeztethetik a vállalat saját működését, szállítói üzleti tevékenységét, a termelők megélhetését, emellett megváltoztathatják a vásárlók vásárlási és étkezési szokásait is. A Tesco célja, hogy 2035-ig saját működésében, 2050-ben pedig az ellátási láncban is karbonsemlegessé váljon. 2020-ban minden áruházában átállt a 100%-ban megújuló villamos energia használatára. 2021 óta Magyarország első, szériában gyártott elektromos Volvo teherautója szállít termékeket a Tesco áruházaiba, tavaly pedig még egy e-kamion is üzembe állt. Az áruházlánc 2022-ben teljesen elektromos meghajtású furgonokat vezetett be házhozszállítási szolgáltatásában. 25 áruháza tetején épített ki napelemparkot, amelyek az üzletek energiafelhasználásának átlagosan 26%-át képesek fedezni. 2014 óta működik a Tesco élelmiszermentő programja, hogy a megmaradt élelmiszereket a rászorulóknak adományozza, élelmiszer-hulladékkal kapcsolatos adatait pedig évente publikálja. Minden sajátmárkás terméke csomagolásából eltávolította a nem újrahasznosítható anyagokat, és 3 teljes sajátmárkás termékkategóriában átállt az újrahasznosítható csomagolásra. Megszüntette a zöldség-gyümölcs osztályon ingyenesen elérhető, eldobható műanyag zacskók használatát. F&F ruházati márkája vállfáit újak gyártása helyett ismételten felhasználja, akárcsak a frissáru szállításához használt zöld rekeszeket, ezzel is csökkentve a kibocsátást.
  • TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt. – Küzdelem a menstruációs szegénység ellen: A Tesco tisztában van vele, hogy a menstruációs termékek árának kigazdálkodása sokaknak nehézséget jelen. Főként nőket foglalkoztató vállalatként szeretné kivenni ebből a részét. Tavaly óta ingyenes intim higiéniai termékeket biztosít minden kolléganőnek és a vállalatnál gyakorlatot töltő tanulóknak a női mosdókban. 2024. június 27-től a Tesco átvállalja a sajátmárkás tamponok, egészségügyi és intimbetétek, valamint menstruációs bugyik áfájának költségét, hogy a vásárlók megfizethetőbb áron juthassanak hozzá ezekhez a termékekhez. Emellett stratégiai partnerével, az Ökumenikus Segélyszervezettel együttműködve termékadományozással segíti azokat a rászorulókat, akiknek a bevételei nem fedezik megélhetési költségeiket, így az intim higiéniai termékek beszerzése is kihívást jelent számukra: egy évre elegendő termékadományt biztosított a családok átmeneti otthonaiban élő és a biztos kezdet gyerekházakba járó családok nőtagjai számára, összesen 180 felnőtt nőnek és 20 lánygyermeknek. A Tesco hisz abban, hogy fogyasztói edukációval, illetve felelős marketingkommunikációval változást indíthat el a területen, és hosszú távon iparági összefogással csökkentheti az érintettek anyagi terheit, ezáltal pedig pozitívan befolyásolhatja élethelyzetüket és jóllétüket.
  • TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt. – Ön választ, mi segítünk jubileumi 15. alkalommal: A Tesco „Ön választ, mi segítünk” pályázati kezdeményezésével hosszú távon tud visszaadni azoknak a közösségeknek, ahol vásárlói és munkatársai élnek. 2016-ban indította el programját az áruházak környezetében működő közösségek támogatására. Az eddigi megvalósult 15 forduló során a vállalat több mint 2200 helyi közösségi projekt kivitelezését támogatta összesen közel 570 millió forinttal. Ez idő alatt 5500-nál is több pályázat érkezett be, melyek több mint 40%-a részesült díjazásban. Országszerte 27 egyedi, kreatív pályázat nyert különdíjat. A pályázatonként elnyerhető támogatási összegek sok szervezet számára éves bevételük többszörösét tehetik ki. A pályázati program célja, hogy országszerte számos olyan helyi közösségnek biztosítson hatékony segítséget, amelyeknek már pár százezer forint támogatás is jelentős előrelépést jelent a helyi élet és környezet fejlesztéséhez, rajtuk keresztül pedig több millió embernek, akik ennek előnyeit évről évre élvezhetik. A „legkisebb is számít” elvét követve évente kétszer kiírt pályázati programon keresztül a Tesco minden fordulóban 150-200 pályázót támogat, hogy minél többen kapjanak esélyt egy-egy olyan cél megvalósítására, mint például játszótér vagy óvodaudvar felújítása, táborok vagy hátrányos helyzetűeknek szóló foglalkozások szervezése, kreatív oktatóprogramok kivitelezése.
  • TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt. – Fontos, hogy jól érezd magad – Wellbeing juttatások a Tescónál: Az egészségnek és a jóllétnek központi szerepe van a Tescónál. A vállalat segít, hogy a kollégák a legjobbat tudják kihozni magukból. Napról napra igyekszik a kollégák munkahelyi élményét javítani mentális, fizikai és pénzügyi jóllétet támogató kezdeményezésekkel. A Tesco azt vallja, hogy a munkatársak a vállalat legnagyobb értékei, ezért is kiemelten fontos, hogy valóban úgy bánjanak mindenkivel, ahogyan szeretnék, hogy velük bánjanak. A munkatársak mentális jóllétét meghatározza, ha egy olyan munkahelyen dolgozhatnak, ahol önmaguk lehetnek. A Tescónál hisznek abban, hogy mindannyiuk egyedisége ösztönzi egy olyan vállalati kultúra kialakítását, amelyben fontos a nyitottság, a biztonság és a befogadó környezet, ahol mindenki jól érzi magát. A Tesco amellett, hogy minden évben fenntartja korábbi vállalásait, fontosnak tartja azt is, hogy folyamatosan fejlődjön, így célja az elmúlt évben az volt, hogy tovább szélesítse, finomhangolja a befogadó munkahelyi környezetet támogató programját azért, hogy még több eszközzel segítse a kollégákat és befogadó, mentális és érzelmi biztonságot nyújtó munkahelyet teremtsen számukra. Ennek érdekében szervezte meg a Sokszínűségi hónapot, melynek széleskörű programja egyedülálló volt, hiszen a vállalat a kollégák igényeire, problémáira reagálva igyekezett körbejárni a kiemelt témaköröket.
  • Vodafone Magyarország Alapítvány – VR szemüveggel a fájdalomkezelésben: A Vodafone Magyarország Alapítvány és a Bethesda Gyermekkórház elindította „VR szemüveggel a fájdalomkezelésben” elnevezésű programját. Egy vérvétel, injekció, egy fájdalmas beavatkozás vagy terápia, mind szorongást kelthet a gyerekekben. Ez a stressz néha lehetetlenné vagy nehezebbé, fájdalmasabbá teheti a beavatkozást vagy csökkentheti a hatékonyságát. A Vodafone élen jár a digitalizáció legszélesebb körű alkalmazásában, így született meg annak terve, hogy VR szemüvegeket állítsanak a fájdalomcsillapítás szolgálatába. A módszer nemzetközi háttérrel és kutatási eredményekkel is rendelkezik már, s ezek mind alátámasztották, hogy a VR szemüvegek kiváló hatékonysággal segítenek a figyelemelterelésben és fájdalomcsillapításban. Nagyon fontos szempont, hogy a gyerekek szívesen elfogadják, mert ismerik, és pozitív élményeket kapcsolnak hozzá. A Bethesda a hazai kórházak közül elsőként vezette be a módszert. Jelenleg a vérvételek során, gyógytorna közben, a belgyógyászati- és sebészeti osztályon találkozhatnak vele a kis betegek. A módszer szíve-lelke az önkéntesek elhivatott csapata, akik a kezeléseknél segítenek a VR szemüvegek használatában. Az alapítvány nagy örömmel állt a program mellé, további VR szemüvegek vásárlásával, adománnyal és szakmai segítséggel támogatta a bevezetést, a finomhangolást és a további lépéseket.
Iratkozzon fel hírlevelünkre!