Már négy éve az Effekteam csapata támogatja szakértelmével az Invitech Innomax pályázatát. A pályázatokkal kapcsolatos tapasztalatokról, a trendekről, sikerekről Tringer Ágostonnal, az Invitech PR-menedzserével beszélgettünk.

Miért pályázat útján támogattok, miért jó ez a forma?

Tringer Ágoston
PR-menedzser
Invitech

Az Innomax díj tíz éve egy akkor úttörőnek számító kezdeményezésként indult. Szándéka szerint elsősorban, az akkoriban lendületet vevő digitalizáció által kikényszerített vállalati szemléletváltást volt hivatott elősegíteni. Időközben kiderült, hogy a program kiváló kommunikációs felület is, ez pedig a vállalati, B2B szektorban tevékenykedő cégünk számára különösen fontos volt. Ezért a cég közösségi célú szerepvállalásait fokozatosan ide koncentráltuk, és mára az Innomax kizárólag a civil szférára fókuszál. Meggyőződésünk ugyanis, – és ebben az immár négyéves tapasztalat is megerősít minket, – hogy sokkal többet segíthetünk az előre lépéshez szükséges tudás és készségek megteremtése révén, mint pusztán adományok által. Mint mindenkinek, az Invitech-nek is korlátosak a forrásai, meg kell tehát keresnünk a tudás átadásának leghatékonyabb módját. Azzal, hogy egy pontosan körülhatárolt céllal és jól definiált témakörökkel pályázatot hirdetünk, majd a szakszerűen kiválasztott nyertes projekteket példaként állítjuk mások elé, – megsokszorozhatjuk az eredményt. Lényegében erről szól az Innomax program. De persze az is kell hozzá, hogy elkötelezett kommunikációs csapat, esetünkben egy profi pr-ügynökség, – támogassa a legjobb projektek megismertetését.

Miért éppen a pályázatban hivatkozott célt és fókuszt választottátok? Hogyan illeszkedik ez a vállalat tevékenységéhez, melyek a kapcsolódási pontok?

Egyértelmű volt, hogy a rendkívül széles spektrumból meg kell találni azt a területet, ahol érdemben tudjuk segíteni a közösségek fejlődését. Kézenfekvő volt, – és saját, korábbi tapasztalatokból származó személyes meggyőződésem is az, – hogy egy adott szervezet társadalmi szerepvállalását a vállalat saját küldetéséhez kell igazítani, illetve abból levezetni – ettől lesz hiteles és működőképes hosszú távon is. Mi az infokommunikáció világában dolgozunk, és szerencsések vagyunk a tekintetben, hogy ebben a viharos tempóban fejlődő virtuális univerzumban bőven van átadni való ismeret és készség.

Hogyan látjátok a pályázókat, mennyire vagytok elégedettek a beadott pályaművek minőségével?

Ez éppen az egyik olyan szempont, ami visszaigazolja számunkra, hogy helyes úton járunk. Amióta létezik a civil pályázat, évről évre egyre jobb minőségű, átgondoltabb és komoly megalapozottsággal rendelkező pályaművek érkeznek be. Most is erre számítunk. Ez az előzsűrizést végző kollégák számára is nagy könnyebbség, hiszen így jobban összevethetők az egyes pályaművek. Azt is látjuk, hogy a második-harmadik évre a potenciális pályázók a szellemiségét tekintve is megismerték az Innomax-ot, vagyis egyre jobban „ránk szabják” a munkáikat.

Látható-e valamiféle trend, milyen témakörben érkeznek elsősorban pályázatok és mire kérnek főleg támogatást a szervezetek?

E tekintetben is sok a változás. Az első évben még főleg konkrét eszközök vagy szoftverek beszerzésében kérték a segítséget a civilek, a témákat tekintve pedig elsősorban az egészségügy területén, a hátránnyal, fogyatékossággal élők közvetlen támogatását végző szervezetek jelentkeztek. A következő évben már a kiírás szellemiségét jobban tükröző, hosszabb távlatokban is gondolkodó pályázatok domináltak, témájukat tekintve is a „stratégiaibb” szemléletű fenntarthatóság és a tudásmegosztás került előtérbe. 2018-ban pedig már azt tapasztaltuk, hogy a legszínvonalasabb pályaművek egyfajta integrált szemléletet képviselnek, és szinte mindegyik témakör (fenntarthatóság, esélyegyenlőség, oktatás, egészségügy) megjelent a legjobb pályaművekben. Személy szerint arra számítok, hogy ez a trend folytatódik, és egyrészt a klímavédelem, másrészt a társadalmi szolidaritás lehet idén a slágertéma.

Hogyan értékelitek, milyen eredményeket és hatásokat értek el az általatok odaítélt támogatások? Ki tudtok-e emelni olyan programokat, aminek valóban mérhetően, láthatóan nagy hatása volt?

Konkrét programot nehéz lenne kiemelni, általánosságban elmondható, hogy igyekszünk követni a nyertes pályázatok sorsát, – erre a kiírás is tartalmaz kitételeket. Nem feltétlenül az igazán nagy hatás elérése a cél. Ha egy kis közösségben érezhetően könnyebb, minőségibb lesz az ahhoz tartozók életminősége, mindennapja, és mindez ráadásul mások számára is eredményezhet követendő példát, – ez talán fontosabb, mint a látványos eredmények.

Mit üzennétek úgy általánosságban a pályázóknak, mire figyeljenek elsősorban, ha egy nagyvállalathoz pályáznak?

Egyértelműen azt javasoljuk, hogy igyekezzenek minél jobban megismerni az adott vállalatot, a motivációit, a kultúráját. Erre ma már sok lehetőség van, és nem is szeretnék konkrét tippeket adni, a lényeg az, hogy még a multiknál is hús-vér emberek dolgoznak, akiket ugyanúgy az együttérzés és a segíteni akarás vezérel, de ezt a vállalatok egyedi rendszerein és kulturális szűrőjén keresztül tudják érvényesíteni.

Mióta dolgoztok együtt az Effekteam csapatával és miért fontos a velük való együttműködés?

Hladics Orsi kolléganőmmel, akivel együtt személyes szívügyünknek tekintjük ezt a programot, – közösen hatodik éve terelgetjük az Innomax ügyét a vállalatnál. A pályáztatás egész folyamata, de maga a program is szerintünk legnagyobbat az Effekteam négy évvel ezelőtti bevonásával lépett előre, ezzel vált igazi professzionális vállalati CSR programmá. Technikailag természetesen a legnagyobb segítség a sokezer civil szervezet kiértesítése, a beérkező pályaművek rendszerezése, majd szakszerű előszűrése. De számunkra még értékesebb az a szakmai profizmus és lelkiismeretesség, amellyel végigkísérik a teljes folyamatot, segítenek helyes mederben tartani a program minden fázisát, és mindezt olyan elkötelezettséggel, ami messze túlmutat a megbízotti kereteken.

Miért tartjátok fontosnak, hogy tagjai legyetek az Effekteamnek?

Mindig jó egy olyan szakmai közösség részének lenni, ahol a résztvevők hasonló értékeket vallanak azon belül, hogy a vállalati kommunikáció területén dolgoznak. De hogy konkrét példát is mondjak: éppen az Effekteam műhelybeszélgetései adták az inspirációt az Innomax pályázat idei új eleméhez, a dolgozói közösség bevonásához. Azt tapasztaltuk ugyanis, hogy a CSR területén aktív vállalatok egyre inkább saját munkatársaik felé fordulnak, akik a felelős vállalati magatartás hiteles „nagykövetei” lehetnek. Szerintem összességében egy remek klub tagja lesz az a vállalat, amely csatlakozik az Effekteamhez, és csak rajta múlik, hogy ebből az együttműködésből mennyit kamatoztat saját közösségi programjainak működtetése fejlesztése során.