A környezet védelme és a társadalom iránti felelősségvállalás egyre inkább áthatja a vállalatok mindennapi működését. A SPAR Magyarország nemcsak fontosnak tartja Földünk és az emberiség jövőjét, de igyekszik aktív szerepet is vállalni a fenntarthatóság érdekében. A társaság e törekvésével összhangban dolgozta ki, és átfogó kutatások alapján folyamatosan fejleszti fenntarthatósági stratégiáját, melynek kapcsán Maczelka Márk kommunikációs vezetővel beszélgettünk.

Milyen főbb pillérekre épül a SPAR fenntarthatósági stratégiája?

Öt nagy területet határoztunk meg, amelyek köré fenntarthatósági tevékenységeinket szervezzük. Az egyik a környezet védelme, amibe beletartozik például a szelektív hulladékgyűjtés, a műanyag-felhasználás ésszerűsítése, az újrahasznosítás és a környezetbarát csomagolóanyagok alkalmazása, valamint az élelmiszerpazarlás megelőzése. Szintén kiemelt jelentőségű az egészséges életmód támogatása: elindítottuk a pálmaolaj kivonását a többletértéket képviselő saját márkás termékeinknél, folyamatos a cukorcsökkentési és sóoptimalizálási programunk, illetve bővítettük szója-, glutén- és laktózmentes árucikkeink kínálatát. A következő fontos terület az élelmiszer-biztonság, melynek érdekében hálózatunk valamennyi tagja auditált és megfelel a legmagasabb minőségi szabványoknak. Az ország egyik legnagyobb munkaadójaként társaságunk fokozott figyelmet fordít a munkavállalók védelmére, megbecsülésére, a hátrányos helyzetű vagy fogyatékkal élő dolgozók támogatására. Végül, de nem utolsósorban fenntarthatósági programunk részét képezik az olyan társadalmi felelősségvállalási aktivitások is, mint az élelmiszergyűjtés, az adományozás vagy egyéb jótékonysági események szervezése. Mindezeket a fenntarthatósági törekvéseinket egy közös ernyőmárka alatt valósítjuk meg, melynek szlogenje: „SPAR – a fenntartható jövőért”.

Mi alapján dolgozták ki a cég fenntarthatósági stratégiáját és hogyan fejlesztik azt tovább?

Négy évvel ezelőtt készítettük el az első, holding szintű fenntarthatósági jelentésünket, a SPAR Ausztria-csoport tagjaként. Ebből is sokat tanultunk, a központ és a csoport többi országa számos tapasztalatot megosztott velünk, de családi tulajdonú nemzetközi nagyvállalatként abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy mi magunk alakíthattuk ki a saját megoldásainkat a hazai FMCG-piac lehetőségeinek és a magyar vásárlók igényeinek megfelelően. Fenntarthatósági stratégiánk kidolgozásában és folyamatos fejlesztésében a kezdetek óta meghatározó szerepet töltenek be a különféle kutatások, felmérések. Rendszeresen végzünk vásárlói, fogyasztói kutatásokat: részt veszünk omnibusz kutatásokban és vannak országos reprezentatív kutatásaink is. Folyamatosan szondázzuk vásárlóink igényeit, kikérjük véleményüket, teret engedünk saját munkavállalóink visszajelzéseinek, javaslatainak, illetve bevonjuk mindazokat a stakeholdereket is, akikkel mindennapi működésünk során együtt dolgozunk. Tehát a mi stratégiánk alapja a közös gondolkodás: vásárlóinkkal, munkatársainkkal és stakeholdereinkkel együtt igyekszünk tenni bolygónk élhetővé tételéért. Az FMCG-piacon rendkívül gyorsan zajlanak a változások, ami megköveteli tőlünk, hogy folyamatosan az események ütőerén tartsuk a kezünket, de az is látható, hogy a fenntarthatóság egyre inkább megatrenddé fog válni, és a jövőben valamennyiünk életének megkerülhetetlen része lesz.

Az Effekteam Egyesület is több alkalommal készített már ún. benchmarking elemzéseket a SPAR megbízásából. Ezek milyen célt szolgálnak, és a társaság hogyan hasznosítja a riportok megállapításait?

Korábban a társadalmi befektetési tevékenységünk értékelése és fejlesztési irányainak meghatározása érdekében készített számunkra ilyen elemzéseket az egyesület. Később a CSR beintegrálódott cégünk fenntarthatósági stratégiájába, és azóta a benchmarking riportok is ez utóbbira fókuszálnak. Az Effekteam komoly szakmai tudással rendelkezik ezen a területen, jól ismeri a szektort és annak szereplőit, így az általa készített elemzések nagy segítséget jelentenek abban, hogy el tudjuk helyezni magunkat a piacon, saját fenntarthatósági aktivitásainkat, eredményeinket összemérjük más nagyvállalatokéval, és kijelöljük a továbblépési, fejlesztési irányokat. A benchmarking átfogó képet, viszonyítási alapot nyújt számunkra, amire építve aztán tovább tudjuk vizsgálni az egyes részterületeket, piaci trendeket, fogyasztói preferenciákat. Amikor a szükséges kutatásokat teljes körűen lefolytattuk, akkor elkészül egy akcióterv, egy költségkalkuláció, illetve egy ún. roll out plan arról, hogy a tesztek és az éles bevezetés hogyan valósuljon meg, és mindezek után kerül sor a tényleges kivitelezésre. Ez a folyamat teszi lehetővé azt, hogy hatékonyan tudjunk reagálni a változásokra, vagy akár elébe is menjünk azoknak, és olyan fenntarthatósági stratégiát valósíthassunk meg, amely példaértékű lehet mások számára is.