Az Allianz Hungária Zrt. tavaly indult először az Effekt 2030 díj pályázatán és programjával rögtön kivívta a széles nagyközönség elismerését. A biztosítótársaság egy új munkamodellel pályázott, amely lehetővé teszi a hibrid munkavégzést, előtérbe helyezi a kiemelkedő minőségű ügyfélélményt és ösztönzi a rugalmas vállalati működést. A közönségdíjas projekt gyakorlati megvalósításáról Nikovics Évát, a vállalat HR-igazgatóját kérdeztük.
A világjárvány a munkavégzéshez kapcsolódó szokások átértékelésére késztette a munkaadókat és a munkavállalókat egyaránt. Voltak, akik viszonylag gyorsan, míg mások nehezebben tudtak alkalmazkodni az újfajta helyzethez. Az Allianz milyen alapokra épített, amikor 2020 tavaszán egy hét leforgása alatt lehetővé tette, hogy a munkatársak közel 100%-a otthonról dolgozhasson?
Az Allianz Hungáriánál jóval a Covid-19 megjelenése előtt elkezdtük megteremteni a távoli munkavégzés feltételeit. A pandémiát megelőzően is havi nyolc napot dolgozhattak otthonról a kollégák, akkor azonban még viszonylag kevesen vették igénybe ezt a lehetőséget. Idő kellett hozzá, hogy egyre többen felismerjék a távmunka előnyeit és elsajátítsák a szükséges készségeket. Ezzel párhuzamosan vállalati oldalról is folyamatosan fejlesztettük az infrastrukturális feltételeket és az online együttműködés kereteit. Virtuális klienseket vezettünk be, melyek lehetővé tették, hogy a munkatársak távolról is csatlakozhassanak a céges rendszerhez, hozzáférjenek a különböző mappákhoz és láthassák a levelezésüket. Mire a járványhelyzet beköszöntött, ezek a virtuális kliensek már teljeskörűen elérhetőek voltak. Ekkor abban kellett még támogatnunk a kollégákat, hogy mindannyian rendelkezzenek a távmunkához szükséges eszközökkel, azonban egy hét leforgása alatt ezeket is beszereztük. Az infrastrukturális feltételek megteremtése mellett rendszeres online előadásokkal, workshopokkal, csapatépítő tréningekkel segítettük a hatékony távoli munkavégzést, a munkatársak közötti együttműködést. Ezeknek az intézkedéseknek köszönhetően nemcsak biztonságos és rugalmas munkakörülményeket teremtettünk a járvány idején, de az eredményes üzleti működést is fenntartottuk. Ügyfeleink számára korábban is elérhetőek voltak már azok a digitális csatornáink, melyeken keresztül távolról is kényelmesen és gyorsan intézhették biztosítási ügyeiket (a szerződéskötéstől kezdve a díjfizetésen át a kárrendezésig), a járványügyi korlátozások, lezárások időszakában pedig tovább bővítettük online szolgáltatásainkat.
Milyen tapasztalatokat szereztek a járvány idején, amiket az új munkamodell jövőbeni fejlesztése során hasznosítani tudnak?
A pandémia kirobbanását követően munkatársaink gyorsan és zökkenőmentesen átálltak a távmunkára. Visszajelzéseikben előnyként értékelték, hogy a home office kevesebb stresszel jár, rugalmasabb és hatékonyabb munkavégzést tesz lehetővé számukra, megspórolja az ingázásra fordított időt és elősegíti a munka-magánélet egyensúlyát. Felméréseink alapján a kollégák többsége igényli, hogy a járvány elmúltával is megmaradjon (50-60%-ban) az otthoni munkavégzés lehetősége, ezért a jövőben hibrid megoldást alkalmazunk, amely ötvözi az irodai jelenlétet és az otthoni munkavégzést. Az új munkamodell ugyanakkor nem korlátozódik csupán a munkavégzés helyére és módjára, hanem kiterjed a teljes vállalati működésre és az ügyfélkiszolgálásra is. Célunk, hogy kiemelkedő minőségű ügyfélélményt biztosítsunk, melynek érdekében egyre kényelmesebb és gyorsabb szolgáltatásokat teszünk elérhetővé. Fejlesztjük szervezeti és működési folyamatainkat is, hiszen – ahogyan ezt a járvány kapcsán szerzett tapasztalataink is megerősítették – az új típusú munkavégzés másféle készségeket, gondolkodásmódot és vállalati kultúrát tesz szükségessé. A járványügyi korlátozások idején is nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy – a fizikai távolság ellenére – erősítsük az összetartozás érzését, a csapatszellemet és ösztönözzük a szervezeten belüli párbeszédet. Meggyőződésünk ugyanis, hogy az új munkamodell sikeréhez nélkülözhetetlenek a munkatársaktól érkező visszajelzések és javaslatok, a menedzsment részéről pedig ugyanilyen fontos a kellő rugalmasság és az inkluzív vezetés. A járvány megmutatta számunkra azt, hogy csak egy agilis, folyamatosan tanuló, fejlődő szervezet képes eredményesen működni a gyorsan változó körülmények között. Ezt a tapasztalatot feltétlenül továbbvisszük az új munkamodell alkalmazása során.
Az Allianz 2021-ben pályázott első alkalommal az Effekt 2030 díjra. Miért döntöttek úgy, hogy elindulnak a megmérettetésen?
Az Effekt 2030 díjért a hazai vállalati szektor prominens képviselői szállnak versenybe minden évben. A mezőny résztvevői meghatározó szerepet töltenek be és mások számára is követendő példaként szolgálnak a felelős és fenntartható vállalati működés vonatkozásában. Úgy éreztük, mindenképpen érdemes és hasznos ilyen versenytársak körében megméretni magunkat, a saját programunkat. Munkatársainktól, ügyfeleinktől nagyon sok pozitív visszajelzést kaptunk az új munkamodellel kapcsolatban, de inspirálóan hatott ránk a külső megerősítés, hogy kezdeményezésünkkel elnyertük a széles nagyközönség elismerését is. Nevezésünk időzítésének oka az volt, hogy a program fejlesztése, megvalósítása ekkorra érkezett egy olyan szakaszba, amikor – hosszú hónapok megfeszített munkája után – szükségünk volt arra, hogy egy kicsit megálljunk és végiggondoljuk, honnan hová tartunk. A megmérettetés másfajta kontextusba helyezte a projektet, új keretet, friss ötleteket adott a továbblépéshez, ami nagyon fontos egy agilis, folyamatosan fejlődő, a visszajelzésekre reflektáló szervezet számára.
Az Effekt 2030 díjról további részletek megtalálhatók ezen a honlapon.