fbpx

„A fenntarthatóság minden folyamatunk alapja”

„A fenntarthatóság minden folyamatunk alapja”

Világszerte fokozódik az elvárás a nagyvállalatokkal szemben, hogy csökkentsék tevékenységük ökológiai lábnyomát és fordítsanak gondot a természet megóvására. A Procter&Gamble számára a környezeti fenntarthatóság már hosszú ideje a vállalati felelősségvállalás szerves részét képezi. Arról, hogy ez pontosan mit is jelent a mindennapi gyakorlatban, Krubl Yvette-et, a társaság közép-európai vállalati kommunikációs vezetőjét kérdeztük.

Hogyan érvényesül a fenntarthatóság a Procter&Gamble üzleti tevékenységében?

A P&G 2010-ben tűzte ki globális céljait teljes működési lábnyomának csökkentésére. Mivel ezeket a célokat a tervezettnél évekkel korábban sikerült elérni, így folyamatosan újabb célok kerültek kitűzésre, jelenleg 2040-re szeretnénk elérni a globális net zeró kibocsátó státuszt. Ehhez szükség volt/van arra, hogy a fenntarthatóság minden folyamatunk alapja, elengedhetetlen része legyen, így az már évtizedek óta integrált eleme a tervezésnek, kivitelezésnek, visszaméréseknek, és nem pedig egy „szükséges” rossz. Tudományos, független szakértők termékéletciklus-elemzései alapján tudjuk, hogy – működésünkből adódóan – elsősorban a scope 1 és 2-re van közvetlen ráhatásunk, így maximálisan törekszünk arra, hogy alapanyagaink, működésünk lábnyomát és termékeinket úgy fejlesszük, hogy azok napról napra kisebb lábnyomot hagyjanak. Erre jó példa az alapanyag-beszállítók oktatása a fenntarthatóbb gyártásra és a logisztikai optimalizálásra; a gyárak energia- és vízfelhasználásának csökkentése (pl. vízforgatókkal, napelemekkel stb.); a termékek innovációja mind beltartalmuk, mind csomagolásuk tekintetében (méretük és súlyuk csökkentése a termék teljesítményének megtartása mellett). Ahol a piacon jelenleg elérhető technológiák már nem engednek meg további csökkentést, ott igyekszünk „kiváltani” akár a vízfelhasználást, akár a CO2-kibocsátást, és megpróbálunk ott hatást elérni, ahol a legnagyobb a probléma világszinten. A Magyarországon működő két gyárunk is maximálisan élen jár ezeknek a törekvéseknek a megvalósításában: női intimhigiéniai gyárunk 2007 óta nem termel gyártásból származó hulladékot, 2019 óta mindkét gyárunk csak megújuló forrásból származó elektromos áramot használ, gyűjtjük az esővizet, mellyel a mosdók öblítését oldjuk meg, vagy olyan vízforgató berendezésünk van, melynek segítségével nem veszünk vizet a közműhálózatból. Mindezek mellett lábnyomunk legnagyobb elemét, a scope 3-at is igyekszünk befolyásolni partnereink, fogyasztóink oktatásával, a termékek használatára és újrafelhasználására vonatkozóan. Ide tartozik pl. a hulladékfeldolgozókkal közös projektünk, mely lehetővé teszi a hulladékok megfelelő szortírozását, és így elősegíti újrafelhasználásukat vagy a műanyaghulladékok maximális újrahasznosítását – Holy Grail, Fater-Terracycle, Pure Cycle, és még sorolhatnám, hogy milyen globális méretű projekteken dolgozunk. Szintén fontos, hogy a felhasználóknak információkat biztosítsunk a termékek pontos adagolását illetően, valamint a csomagolás szelektív hulladékként történő kezelésével kapcsolatban.

A társadalom, a helyi közösségek tekintetében milyen programokkal igyekszik elősegíteni a vállalat a pozitív változásokat?

Mind globális, mind helyi szinten igyekszünk minél több embert elérni, és őket számos oldalról támogatni abban, hogy fenntarthatóbb legyen a fogyasztásuk. Már több éve óvodai és iskolai programokon keresztül próbáljuk tudatosítani az erőforrások szűkösségét és azok hatékonyabb felhasználásának szükségességét (https://hu.pg.com/oko-szokasok-oktatasi-segedanyagok/). Kereskedelmi partnereinkkel második éve környezeti promóciók révén is igyekszünk pozitív hatást elérni. „Ültessünk jobb levegőt” néven, első hullámban a MyForesttel ültettünk 20 000 fát, melyek gondozása 20 évre megoldott, jelenleg pedig az Iskolakertekért Alapítvánnyal fut programunk, mely még közelebb hozza a gyermekekhez a zöld környezet jelentőségét. Mindezek mellett termékeink is kommunikálják, hogy adott termék miben és hogyan tud hozzájárulni a felelős fogyasztáshoz.

Az, hogy a P&G csatlakozott az Effekteam szakmai közösségéhez, hogyan segíti a vállalat fenntarthatósági törekvéseinek megvalósítását?

Személy szerint éve óta figyelemmel kísérem a szervezet tevékenységét, mely remek példája annak, hogy a közös cél akár versenytársakat is egy asztal mellé tud ültetni, így a jó gyakorlatok megosztásának nincs határa, nem kell mindenkinek újra feltalálnia a kereket. Mindenképpen nagy öröm egy olyan közösséghez tartozni, ahol a célok és az értékek azonosak, emellett természetesen csodálatos, hogy szakmai téren is számos jó ötlettel/trenddel/kutatási eredménnyel tudunk gazdagodni, mely a napi mókuskerék mellett sok terhet levesz a vállunkról és gazdagítja a palettát, amivel dolgozni tudunk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!