A dm Kft. az elmúlt évben Giving Friday elnevezésű programjával pályázott az Effekt2030 díjra, amellyel I. helyezést ért el a Jövő gazdasága kategóriában. A kezdeményezés hátteréről és céljáról beszélgettünk Kanyó Rolanddal, a vállalat marketing és PR menedzserével, aki az Effekteam június 2-i workshopjának keretében további érdekességeket és szakmai tapasztalatokat is megoszt majd a díjnyertes projektről.

Nemzetközi kereskedelmi láncként miért fontos a dm számára a tudatos fogyasztás elősegítése és népszerűsítése?

Vállalati filozófiánk világos támpontokat ad a cselekvés irányaihoz: „Gazdasági közösségként azzal a kihívással állunk szemben, hogy egy olyan vállalatot hozzunk létre, amellyel közösségként példát mutatunk a környezetünknek”. Közösen kell cselekednünk a fenntarthatóság területén, céges szinten meg kell tennünk a saját lépéseinket, de vásárlóinkkal együtt kell haladnunk ezen az úton. A fogyasztás jellege nyilvánvalóan kulcskérdés a felelősségvállalás terén, ezért Mindig megéri árképzési stratégiánkkal is a fenntarthatóságot képviseljük, és a tudatos fogyasztás mellett tettük le a voksunkat: a piacon szinte egyedülálló módon nem az akciókra építünk, hanem négy hónapon át nem emeljük az árakat, így a vásárlóknak nem kell akciókat figyelniük, és feleslegesen árut felhalmozniuk, valóban akkor vásárolhatnak, amikor arra szükségük van. Ha tömegeknek kell változtatniuk a fogyasztási szokásaikon, akkor ehhez segítséget is kell adnunk. Célul tűztük ki, hogy vásárlóinknak fenntartható megoldásokat adjunk a hétköznapok döntéseihez, így saját kompetenciaterületünkből és alaptevékenységünkből kiindulva szeretnénk hatást elérni. Alternatívákat kínáló szortimentünkkel és szolgáltatásainkkal is ezt segítjük.

Az előző törekvéshez hogyan kapcsolódik a vásárlók érzékenyítése, figyelmük felhívása a társadalmi felelősségvállalás, a szolidaritás jelentőségére?

A dm filozófiájához nem illenek a gigantikus akciók, így például a Black Friday árengedményekre építő logikája, hiszen a Mindig megéri stratégia jegyében már polci ár akciókkal sem találkoznak vásárlóink és nem veszünk részt kuponnapokban sem. Célunk volt, hogy a környezetre káros túlfogyasztás ellenpontjaként felhívjuk a figyelmet a mértékletes vásárlásra és ezzel összhangban a társadalmi felelősségvállalásra. Díjazott kezdeményezésünkben az akciós logikával szemben a tartós és kiszámítható árak állnak, a kizárólagos profitszerzés ellenpontjaként a társadalmi felelősségvállalást, a karácsonyi vásárlási kedv kihasználásával szemben pedig a karácsony valódi értékeivel való azonosulást emeltük ki. Azzal, hogy átszíneztük a Black Friday napot, arra hívtuk fel a figyelmet, hogy van más út is, és hogy segíteni néha egészen egyszerűen is lehet.

A dm 2019 óta valósítja meg a Giving Friday kezdeményezést. Az eltelt időszak milyen tapasztalatokat hozott a vállalat számára? Mik a program eddigi legfőbb eredményei az említett két stratégiai fókuszterület vonatkozásában?

A vásárlók nyitottak a kezdeményezésre, hiszen plusz ráfordítás nélkül csatlakozhatnak egy-egy jó ügyhöz, az aznapi forgalom 5%-át adjuk át adományként egy szervezetnek. A támogatott kezdeményezéseket úgy választjuk ki, hogy azok összhangban álljanak a dm támogatási stratégiájával és az aktuális társadalmi kihívásokra is reagálni tudjunk. Értékalapú aktivitásunk egyedi és megkülönböztető a piacon. Eddig három Giving Friday napon vagyunk túl, és legutóbb, 2021-ben már 19 millió forintos összeggel tudtunk segíteni egy ügyet. Hiszünk benne, hogy a jótékonysági kezdeményezésekben való részvétel arra ösztönözheti a vásárlókat, hogy további aktivitásokba kapcsolódjanak be, hogy figyelmesebbek legyenek mások iránt, hogy vásárlásuk egyben értékválasztás is legyen.

A dm az Effekt2030 díj 2020. és 2021. évi pályázatán is győzelmet aratott a Jövő gazdasága kategóriában. Mit jelent a vállalat számára ez az elismerés?

Bár nem a díjakért szervezzük ezeket a programokat, a külső visszajelzések megerősítenek bennünket abban, hogy kezdeményezéseinket mások is fontosnak és követendőnek tartják. A díjak lehetővé teszik, hogy még több emberhez eljusson a társadalmi felelősségvállalás híre, és ezzel talán másokat is arra inspirálhatunk, hogy kidolgozzák saját segítő programjaikat.

Az Effekteam által szervezett, 2022. június 2-án, az UniCredit Bank Hungary Zrt. székházában (1056 Budapest, Szabadság tér 5.) tartandó workshop keretében a dm Kft. mellett az UniCredit Bank, az IKEA, a K&H Bank és az OTP Bank Effekt2030 díjazott programjait ismerhetik meg közelebbről az érdeklődők. Az interaktív eseményre május 30-ig lehet jelentkezni.

A workshop részletes programja ezen a linken található.