fbpx

A vállalatok szerepe a tudatos vásárlói magatartás és a fenntartható fogyasztás megteremtésében

A vállalatok szerepe a tudatos vásárlói magatartás és a fenntartható fogyasztás megteremtésében

Az üzleti szereplők fogyasztókért vállalt felelősségének területeit vette górcső alá dr. Schillinger Attila az Effekteam 2022. október 6-i KÖZÖSSÉG. HATÁS. JÖVŐ. – Bizalomépítés és társadalmi fenntarthatóság az ESG „S” komponensének tükrében című szakmai konferenciáján. Az ESG Core Kft. alapítója, a ComLab Kommunikációs Tanácsadó Kft. vezető tanácsadója összefoglalta, hogy napjaink kihívásai közepette mi mindent tehetnek a vállalatok a tudatos vásárlói magatartás kialakítása és a fenntartható fogyasztás megteremtése érdekében.

Dr. Schillinger Attila azzal a megállapítással nyitotta előadását, hogy a jelenlegi körülmények, a háború, az inflációs nyomás és az energiaválság (vagy ahogyan az előadó megfogalmazta „megújulóenergia-hiány”) sajnos nem kedveznek a fenntarthatóság ügyének. Úgy tűnik, hogy ez a téma most egyre hátrébb sorolódik az emberek pénztárcájában és a gondolkodásában is: a friss kutatások azt mutatják, hogy a korábbi 22%-hoz képest már csak 18% azoknak a fogyasztóknak az aránya, akik nemcsak aggódnak a környezetükért, hanem ténylegesen tesznek is annak megóvásáért. A fenntarthatóság szempontjából a legnagyobb problémát a túlfogyasztás jelenti, ami óriási mértékű karbonkibocsátással jár. Ráadásul, a teljes globális kibocsátás több mint fele a fejlett világ felső 10%-ának fogyasztásához köthető. Az első és legfontosabb lépés a fenntarthatóság felé vezető úton tehát a fogyasztás csökkentése lenne, amiben egyaránt felelőssége van a vállalatoknak és a fogyasztóknak. A szakember példaként említette a világ egyik vezető outdoor ruházati márkáját, a Patagoniát, mely a működése során kiemelt figyelmet fordít bolygónk megóvására és a fenntarthatóságra, egyúttal vásárlóit is arra ösztönzi, hogy ne a gyorsan változó divatot kövessék, inkább javítással, újrahasználattal, újrahasznosítással járuljanak hozzá a termékek élettartamának meghosszabbításához.

Az előadó a prioritások között említette az energiaátállás kérdését. Mint mondta, folyamatosan nő a világ energiaigénye, a Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint 2030-ig mintegy 600 millió hőszivattyút kellene beépíteni világszerte, ehhez azonban jelenleg nem áll rendelkezésre elegendő technológia, és sajnos hasonló a helyzet a napelemek vonatkozásában is. Dr. Schillinger Attila éppen ezért arra figyelmeztetett, a legfontosabb, amit rövidtávon tehetünk az, hogy jelentősen csökkentjük az energiafelhasználásunkat, hosszabb távon azonban mindenképpen át kell állnunk fosszilis energiáról megújulóra. Ez utóbbi nemcsak a fenntarthatóság megteremtése érdekében szükséges, de gazdasági szempontból is indokolt, hiszen a friss adatok szerint a napenergia 33%-kal, a kontinentális szélenergia pedig már 44%-kal olcsóbb, mint a fosszilis energia. A szakember hangsúlyozta, hogy sokan nem tudják, de Kína évente egy Egyesült Államoknyi megújulóenergia-kapacitást létesít, egyre nagyobb arányban fenntartható forrásokból, nap-, szél- és vízenergiából fedezi szükségleteit, így folyamatosan csökkenti energiafüggőségét, és az olcsó energiának köszönhetően alacsonyabb szinten tudja tartani termelési költségeit. A szakértő rámutatott, hogy az energiaátállás egy verseny a vállalatok számára is, hiszen a jövőben azok tudnak majd olcsóbban termelni, akik áttérnek az olcsóbb, megújuló energiára.

A vállalatok fogyasztókért vállalt felelőssége kapcsán az előadó a tartósság fontosságát is hangsúlyozta. Mint mondta, a fenntartható fogyasztás megteremtéséhez, a tudatos fogyasztói magatartás elősegítéséhez elengedhetetlen, hogy a vevők megbízható információkat kapjanak a megvásárolni kívánt termékek élettartamáról, eltarthatóságáról. Az Európai Unió éppen ezért vizsgálja a termékek tervezett amortizációjára vonatkozó adatszolgáltatás jövőbeni bevezetésének lehetőségeit. Dr. Schillinger Attila kiemelte, hogy a fogyasztókkal folytatott hatékony párbeszéd a minőségi ügyfélkapcsolatok lényeges eleme. Ehhez hozzátartozik a vállalat működésére, termékeire, szolgáltatásaira vonatkozó hiteles tájékoztatás, a vásárlói, fogyasztói igények folyamatos nyomon követése és a magas szintű ügyfélkezelés. A szakember külön felhívta a figyelmet az adatbiztonság jelentőségére, a fogyasztóktól származó információk körültekintő tárolásának és felhasználásának fontosságára.

Dr. Schillinger Attila befejezésül rámutatott, hogy a fenntartható vállalati működés elsődleges feltétele nem az impozáns fenntarthatósági jelentés, hanem a valódi elköteleződés. A szervezetnek abból kell kiindulnia, hogy a saját tevékenységét hogyan tudja minél jobban, minél fenntarthatóbban végezni. Nem lehet és nem is kell mindenben jónak lenni, érdemes inkább a lényegességre koncentrálni, vagyis azokra a területekre, amelyek az adott vállalat működése szempontjából valóban kritikusak. Az ESG szemléletet stratégiai szinten kell integrálni, bevonva a vezetőséget és a szervezet elkötelezett tagjait. A szakember azt is hozzátette: fontos, hogy a vállalat ne bürokratizálja túl a folyamatokat, ne a „papírgyártásra” koncentráljon, hanem a valódi teljesítményre, tegye érdekeltté a munkatársakat és vonja be az ESG-teljesítményt a kompenzációs csomagokba.

Az előadás megtekinthető a rendezvényről készült videófelvétel 55:34 másodpercétől.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!