Az Önkéntes Szemle online folyóirat 2025. évi második számában megjelent friss tanulmány az Effekteam idén tavasszal végzett kutatásának eredményei alapján vizsgálja a vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) és a környezetvédelmi, szociális vállalatirányítás (ESG) viszonyát a hazai nagyvállalatok gyakorlatában, különös tekintettel a vállalati önkéntességre.
A környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási feltételeknek való megfelelés törvényi szabályozása nemzetközi és hazai szinten is új alapokra helyezte a vállalatok működési és irányítási szempontjait. Ezt a folyamatot azonban – mind a vonatkozó szakirodalomban, mind pedig a vállalatok gyakorlatában – áthatja annak a dilemmának a tárgyalása, hogy az ESG megjelenésével mi lesz a vállalati társadalmi felelősségvállalás sorsa. A CSR és/vagy ESG dilemma táptalajául szolgáló okok közül a tanulmány kiemelt figyelmet szentel az erkölcsi értékek (CSR) kontra mérésvezérelt megfelelés (ESG), a „washing”-kockázat, a rövidtávú költségek kontra hosszú távú nyereségek, az erőforrás-elosztás, illetve az irányítás és szervezeti struktúra kérdések elemzésének.
A kutatás célja és módszertana
Az Effekteam Egyesület által 2025 februárjában, 45 hazai, főként nagyvállalat körében végzett online kérdőíves megkérdezés elsődleges célja az volt, hogy felmérje: az ESG/CSDR szempontoknak való megfelelés milyen hatással van arra, hogy a hazai vállalatok miként viszonyulnak a CSR-aktivitásokhoz. A másik cél az volt, hogy ebben az új helyzetben is képet adjon a hazai nagyvállalatok körében megvalósuló vállalati önkéntesség főbb mutatóiról, típusairól és megvalósulási formáiról.
A válaszadók jellemzői
A nem reprezentatív mintát olyan nagyvállalatok dominálták, melyek jelentős foglalkoztatói a hazai vállalati szektornak és többségükben országos, magyarországi hatáskörűek. CSR-ra fordított éves költségvetéssel 80 százalékuk rendelkezett, míg a vállalati önkéntességet külön pénzügyi kerettel 58 százalékuk támogatta.
CSR és ESG: egyensúlykeresés
A kutatás eredményei azt mutatták, hogy a nagyfoglalkoztató vállalatok mintegy háromötöde a CSR és az ESG/CSDR közötti kapacitás egyensúlyban tartását tervezte a következő időszakban. E tekintetben a CSR-ra fordított költségvetési keret nagysága különböző kapacitáselosztási stratégiákat indukált a vizsgált vállalatok körében.
Értékalapú megközelítés és stratégiai változások
A cégek CSR-aktivitását és a vállalati önkéntességet alapvetően érték-motivációk (filantrópia/altruizmus) dominálták és erőforrásaikkal forráshiányos szervezeteket, intézményeket és szolgáltatási területeket támogattak. Az ESG-hatás erősödését jelezte, hogy a nagyvállalatok – főként a CSR irányítása, a támogatási döntések terén – stratégiai megközelítéssel és komplexebb eszköztárral közelítettek a felelősségvállaláshoz, valamint a korábbiakhoz képest a környezeti és gazdasági területek támogatása is nagyobb hangsúlyt kapott.
Az Önkéntes Szemlében megjelent tanulmány ide kattintva érhető el.