fbpx

Tesco – Menopauza-forradalom a Tescóban

Tesco – Menopauza-forradalom a Tescóban

A Tesco hivatalosan is menopauza-barát munkahely lett, miután átvette az ezt igazoló védjegyet az „MM/Menopauza-barát Munkahely” akkreditációt elindító Iványi Orsolya menopauza aktivistától. A tanúsítvány olyan munkáltatókat ismer el, akik elfogadják és megértik, hogy a menopauza milyen hatással lehet a dolgozó nőkre, és támogatják őket ebben az életszakaszban.

A Tesco 2020-ban hozta létre menopauza-programját, amely az érzékenyítésen és az őszinte párbeszéden keresztül támogatja munkatársnőit a változókor időszakában. A kezdeményezést Szigeti Barbara HR- és Hevesi Nóra kommunikációs vezető indította útjára, utóbbi maga is nap mint nap megéli a menopauza jellegzetes tüneteit. Éppen ez inspirálta, hogy a vállalat női munkatársainak mintegy 30 százalékát képviselő csoport élére állva támogassa a változó korban lévő kolléganők munkavégzését és a befogadó kultúra minél szélesebb körű megteremtését. A programmal a Tesco elsőként érdemelte ki a Menopauza-barát Munkahely tanúsítványt.

„A Tesco olyan kiskereskedelmi vállalat, ahol hagyományosan több a nő, mint a férfi. A munkatársaink 67 százaléka nő, így a vállalati kultúránkat ennek megfelelően kell alakítanunk: megfelelni a nőknek, ugyanakkor befogadóan kezelni a férfiakat is. A munkatársnőink 47 százaléka 45 év feletti; felismertük annak fontosságát, hogy ebben a speciális életszakaszban is támogatást nyújtsunk minden érintettnek és azoknak, akik velük együtt dolgoznak mint csapattagok és csapatvezetők. Büszke vagyok friss munkatársi kutatásunk eredményére, amely azt mutatja, hogy a válaszadók fele szerint a menopauza tabu a társadalomban, míg több mint 60 százalékuk szerint a témát nem kezelik tabuként a Tescónál”– mondta Szigeti Barbara, a Tesco Magyarország HR-vezetője.

Magyarországon körülbelül 1 millió nő van a menopauza valamelyik szakaszában. Ők alkotják a leggyorsabban növekvő demográfiai csoportot a munkahelyeken, ennek ellenére a menopauza sok vállalatnál még mindig tabutéma. A változókorban minden negyedik nő súlyos tüneteket tapasztal, amelyek befolyásolják életminőségét, ezek pedig akár 10 évig is eltarthatnak. A nők kétharmada úgy véli, hogy általában senkitől sem számíthat segítségre. Ezért is fontos, hogy a szervezetek vezetői tisztában legyenek a nőkben lejátszódó folyamatokkal, és támogassák őket ebben az életszakaszban.

A Tesco Magyarország az elmúlt hetekben kérdőíves kutatást végzett női munkavállalói körében annak érdekében, hogy felmérje a menopauzával kapcsolatos attitűdjeiket. A kérdőívet közel 300 munkatársnő töltötte ki. A válaszadók 70%-a mondta azt, hogy vannak a menopauzával összefüggő tünetei. 20%-uk tapasztalta, hogy valamilyen menopauza-tünet miatt nem tudott megfelelően teljesíteni, és közel 30%-uk mondta azt, hogy csak erőfeszítések árán tudott helytállni a munkában. 60%-uk beszélgetett kollégákkal a menopauzáról és tüneteiről, közel 10%-uk ezt a vezetőjével tette, míg 40% senkivel. Arra a kérdésre, hogy a menopauza tünetei milyen módon befolyásolták munkaképességüket, közel 50% említette a stresszt, több mint 60% a fáradékonyságot, 30% kevésbé tudott koncentrálni, és a válaszadók negyede érezte úgy, hogy nem a képességeinek megfelelően teljesít, illetve említette a memóriaproblémát, mint befolyásoló tényezőt. A válaszadók több mint 60%-a tapasztalt hőhullámokat és alvásproblémákat, negyedük memória- és koncentrációs problémákat. Minden második munkatársnő számolt be hangulatváltozásról, majdnem minden negyedik pedig szorongásról és önbizalomhiányról. A kitöltők több mint 90%-a nem jelezte a vezetőjének, hogy egy adott időpillanatban a menopauza tünetei miatt nem tudta megfelelően végezni a munkáját. Közel 30% attól tartott, hogy mások azt fogják gondolni, hogy nem tudja jól végezni a munkáját, 20% azért nem, mert férfi a vezetője, míg 5% a stigmatizálástól való félelmet említette. Arra a kérdésre, hogy mi a legfontosabb, amit a munkáltatók tehetnek a menopauzában lévő alkalmazottak támogatása érdekében, a válaszadók 80%-a a rugalmasságot említette, 30% a férfi vezetők érzékenyítését, 20% a közösségi támogatást, míg 16% a menopauza-szabályzatot jelölte meg.

A Tesco menopauza programjáról további információ itt található: https://corporate.tesco.hu/news/2020/egyeduel%C3%A1ll%C3%B3-menopauzaprogramot-ind%C3%ADtott-a-tesco/

Iratkozzon fel hírlevelünkre!