A vállalati felelősségvállalási és fenntarthatósági programok sikeressége szempontjából elengedhetetlen a hatékony kommunikáció, hiszen lényeges, hogy ezek a kezdeményezések minél szélesebb körben ismertté váljanak, és követendő példaként szolgáljanak az üzleti szektor szereplői, az ügyfelek és az egész társadalom számára. Ugyanakkor, az első és legfontosabb kritérium minden esetben az adott program környezeti, társadalmi hatása és hasznossága, ennek hiányában ugyanis a kommunikáció sem lehet hiteles. Erről beszélgettünk Nagy Bálinttal, a Pénzcentrum, az Agrárszektor és a HelloVidék lapigazgatójával, aki a szakmai zsűri tagjaként évek óta részt vesz az Effekt 2030 – A közösségi befektetések díjára benyújtott pályázatok értékelésében is.
A híradások között ma már rendszeresen találkozhatunk a fenntarthatóság kérdésével és az egyre sürgetőbb környezeti, gazdasági, társadalmi problémákkal. Ezzel párhuzamosan hogyan látja a vállalati felelősségvállalás fejlődését és megjelenését a médiában?
Jó az irány, hiszen egyre több kezdeményezés indul itthon, és a különböző CSR-programok a legtöbb környezeti, gazdasági, társadalmi problémakört lefedik. Rengeteg a pozitív példa, és ez remek hír, de van még hova fejlődni. Meglátásom szerint továbbra is szembetűnő, hogy a CSR-tevékenység, és az általa elérni kívánt eredmény időnként köszönőviszonyban sincs egymással. Számos olyan nagyvállalati programot tudnék említeni, melynek nagyobb a füstje, mint a lángja, azaz a program környezeti és társadalmi hasznossága jóval elmarad attól, mint amennyit az PR-oldalon hoz az adott cégnek.
Milyen szerepe/lehetőségei vannak a médiának a felelős hazai vállalatok ismertségének és elismertségének növelésében?
Ez egy nagyon nehéz kérdés, és nem is tudok rá egyértelműen pozitív választ adni. Egyrészt az vitán felül áll, hogy a médiumoknak – mint felelős vállalkozásoknak – is szerepet kell vállalniuk a fenntarthatóság előremozdítását illetően, illetve az aktuális környezeti, gazdasági, társadalmi problémákkal is rendszeresen foglalkozniuk kell. E tekintetben többnyire pozitívak a tapasztalataim: a Portfolio Csoport oldalain, például a Pénzcentrum.hu-n is rendszeresen jelennek meg ilyen írások. Ugyanakkor vissza kell utalnom a korábbi válaszomra, amely szerint sok vállalatnak még mindig fontosabb az egyes programokkal járó marketingérték, mint maga a társadalmi felelősségvállalás. Mindez egyértelműen visszaköszön a vállalati kommunikációban, így kevés lehetősége van a médiának arra, hogy szponzoráció nélkül is felkarolhasson egy-egy ilyen CSR-programot.
Az Effekt 2030 díjra benyújtandó pályázati programok kapcsán mire hívná fel a cégek figyelmét?
A pályázatok elbírálása összetett szempontrendszer szerint történik, így maximálisan objektívnek tekinthető a zsűrizés folyamata. A magam részéről viszont egy dolgot mindenképp kiemelnék: ahogyan a korábbi években, úgy az idén is számomra az egyik legfontosabb tényező a pályázatok értékelése során az lesz, hogy a vállalat méretéhez, piaci súlyához viszonyítva mekkora hatást vált ki maga a program.
A pályázattal és a korábbi győztes programokkal kapcsolatos további információk ezen az oldalon találhatók.