fbpx

A legnehezebb az, hogy pontosan senki sem tudja megmondani középtávon, hogy milyen változásokra kellene felkészülnünk – mondja Kánai András jövőkutató. A vele készült interjúból azonban kiderül, hogy mégis van három dolog, ami szerinte biztosan megváltozik a jövőben. Az Effekteam október 3-ai konferenciáján András is részt vesz, hogy fenntarthatósági szakértőkkel és a fiatal generáció képviselőivel keressenek válaszokat a jövő várható, vagy éppen kiszámíthatatlan kérdéseire.

Kánai András
jövőkutató, kommunikációs szakember, science fiction író, valamint a Vodafone belső kommunikációs szakértője

Kánai András 1973-ban született Siófokon. Számítástechnikai szakközépiskolában érettségizett programozóként, majd pályaelhagyóként az ELTE magyar szakán diplomázott. Egyetemi évei alatt egy reklámügynökségnél helyezkedett el kreatív szövegíróként. Két évtizedig dolgozott a szakmában, közben végigjárta a ranglétrát, kreatív igazgató is volt, reklámügynökségi munkáit számtalan díjjal honorálták. 2014-től a Vodafone Magyarország integrált kommunikációs szakértője, 2016-ban pedig belső kommunikációs szakértője lett. Az elmúlt húsz évben közel 300 újságcikket jegyez. Ezek egy része szakmai jellegű, más része viszont science fiction könyvekről és filmekről írt kritika, ismertető, illetve futurológiai témájú írás. A spekulatív fikcióval foglalkozó legnagyobb magyar nyelvű weboldal, az SFmag egyik alapítója.

Milyenné válik a jövő vállalata az őt körülvevő világ gazdasági, társadalmi és ökológiai változásában?

A vállalatok sokkal hamarabb fognak reagálni a változásokra. Kénytelenek lesznek. Egyrészt erre kényszeríti őket a valóság, másrészt a tech-izálódás: vagyis szinte minden cégnek van és lesz kapcsolata a technológiával – jó példa erre a beautytech iparág várható felfutása –, és a technológia lényege a kísérletezéssel létrehozott változtatás, változás. A munkavállalók is ilyen körülmények közt élnek és dolgoznak, ők sem tudnak már úgy tenni, mintha megállt volna az idő. Emellett sokkal nagyobb hangsúlyt fog kapni a hasznosság elve: ami most a CSR-részleg hatásköre, az sokkal fontosabb lesz egy-egy termék vagy szolgáltatás megtervezésekor. A harmadik fontos változás az, hogy szinte minden cégnek – ha boldogulni szeretne – globális szemlélettel kell magát felvérteznie, és nagyobb piacban kell gondolkodnia.

Meg lehet jósolni a legfontosabb kihívásokat? Ha igen, milyen válaszaik vannak erre a vállalatoknak?

A legnehezebb az, hogy pontosan senki sem tudja megmondani középtávon, hogy milyen változásokra kellene felkészülnünk. A fiataloknak duplán nehéz a helyzetük: az rendben van, hogy rugalmasságot várunk tőlük, de az életkörülményeik – a saját lakáshoz jutás nehézsége, az igazán jól fizető állások elérhetetlensége – megnehezítik az előrejutásukat, a szellemi és gazdasági felhalmozást, a tervszerű építkezést. Ehhez jön még a rossz hírek sokasága, hangossága, kész csoda, hogy csak ennyi ideges ember él a modern világban.

Mindenesetre a technológiához történő alkalmazkodás és a nemzetközi politika bizonytalansága talán a két legfontosabb faktor.