fbpx

Ilyen vállalati programokkal lehet nevezni az Effekt 2030 díjra

Ilyen vállalati programokkal lehet nevezni az Effekt 2030 díjra

A vállalatok társadalmi felelősségvállalási és fenntarthatósági tevékenységének változásával, fejlődésével összhangban, időről időre megújul az Effekt 2030 díj is, mely a hazai cégek példaértékű megoldásait, jó gyakorlatait ismeri el. Az idei évtől az ESG szempontokat tükröző, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási elveknek megfelelő projektekkel lehet nevezni a díjra.

A meghosszabbított jelentkezési határidő értelmében idei évben augusztus 1-jéig pályázhatnak a hazai nagyvállalatok, kkv-k, startupok és vállalati alapítványok az Effekt 2030 – Az ESG megoldások díjára. A nevezések három megújult kategóriában nyújthatók be, melyek – az ESG egyes területeinek megfelelően – a környezeti fenntarthatósághoz, a társadalmi szerepvállaláshoz és a tisztességes üzletvitelhez kapcsolódnak.

Zöld egyensúly

A Zöld egyensúly kategóriában olyan megoldásokkal, jó gyakorlatokkal pályázhatnak a vállalatok, melyek az aktuális természeti, éghajlati kihívásokra reflektálva érnek el mérhető, pozitív hatást az ökológiai környezet szempontjából. Ilyenek lehetnek például azok a programok, melyek a következő témák valamelyikéhez kapcsolódnak: széndioxid- és károsanyag-kibocsátás csökkentése; levegőtisztaság; energiahatékonyság; klímavédelem; vízfogyasztás és vízgazdálkodás; fenntartható ökoszisztémák; biodiverzitás és talajhasználat; természeti erőforrások fenntartható használata; hulladékok és veszélyes anyagok kezelése; felelős termékek és szolgáltatások; termék- és életciklus menedzsment; körkörös gazdaság; zöld technológiák; megújuló energia stb.

Bár idén ez a kategória is megújult, kibővült az ESG szempontoknak megfelelően, a környezeti fenntarthatóságot elősegítő kezdeményezésekkel már a korábbi években is lehetett találkozni a pályázatok között. Ilyen volt például a Master Good Kft. Fenntartható körforgásos gazdálkodás megvalósítása elnevezésű programja is, mely dobogós helyezést ért el a tavalyi évben. A cég – a környezettudatos, fenntartható gazdálkodás jegyében – azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a legzöldebb baromfiipari vállalkozás legyen Európában. E törekvésének részeként, elsőként hazánkban valósított meg teljes körforgásos gazdálkodást, és tervei szerint a jövőben tovább csökkenti karbonlábnyomát, 2030-ra elérve a karbonsemlegességet. Cégcsoport szinten is előtérbe került a környezetbarát csomagolóanyag-beszerzés és a fogyasztói szemléletformálás, valamint jelentős hangsúlyt kapott az állatjólét szerepe a baromfinevelés során. Az egészséges és fenntartható környezet megteremtése érdekében megvalósult az a szakmai zöldmezős beruházás, melynek keretében üzembe helyezték a Szervesanyag Kezelő Központot, és a teljes cégcsoport aktívan bekapcsolódott az élelmiszer-pazarlás elleni harcba is.

Mindenki társadalma

Szintén ismerős lehet már a korábbi évekből a Mindenki társadalma kategória, ahol mostantól olyan projektekkel indulhatnak a cégek, melyek a vállalat stakeholdereit érintő társadalmi kihívásokra igyekeznek hatékonyan reagálni. Ezek a programok – a teljesség igénye nélkül – a következő témákra fókuszálhatnak: munkahelyi kapcsolatok (befogadás, sokszínűség, esélyegyenlőség); emberi jogok; képzés és tehetséggondozás; munkavállalók, valamint vásárlók egészsége, jólléte és biztonsága; munkavédelem; termékminőség- és biztonság; adatbiztonság; felelős ellátási lánc/értéklánc; felelős marketing és fogyasztás; közösségi kapcsolatok; társadalmi befektetések; közösségek támogatása; adományozás stb.

Ilyen jellegű pályázattal nyerte el tavaly az Effekt 2030 díjat a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. A vállalat alapítása óta aktívan segíti a hazai termékek piacra jutását, mindig is fontosnak tartotta, hogy termékkínálatában kiemelt szerephez jussanak a magyar termelők, gyártók és feldolgozók. A SPAR a társadalomért elnevezésű pályázat keretében két olyan programmal jelentkezett a cég, melyek alappillérei között szerepel a fenntarthatóságot is prioritásként kezelő, ötletes, piacképes termékek támogatása, a magyar gazdáktól történő vásárlás, hazai termékek és alapanyagok beszerzése, a rövid szállítási útvonal, a szortimentben dominánsan megjelenő zöld/fenntartható termékek, valamint a kereskedelmi partnerek és fogyasztók edukációja. A Régiók Kincsei program részeként a vállalat Győrben, Hódmezővásárhelyen, Nyíregyházán, Pécsen, Székesfehérváron és Zalaegerszegen hoz létre központokat, melyek 50 km-es hatósugarában lévő kis termelővállalkozások kaphatnak együttműködési lehetőséget, a Hungaricool by SPAR innovációs versenyben pedig ötletes, piacképes és egyben fenntartható hazai termékeket keres a cég, melyek aztán az áruházlánc üzleteinek kínálatát is gyarapítani tudják.

Értékteremtő üzlet

A harmadik valóban egy vadonatúj kategória, mely az ESG vállalatirányítási elveivel összhangban került kialakításra az idei évben. Az Értékteremtő üzlet kategóriában olyan projektekkel lehet pályázni a díjra, melyek a vállalatirányítás kihívásaira reflektálva érnek el valamilyen mérhető, pozitív változást a cég működésében. Ide tartozhatnak például azok a jó gyakorlatok és megoldások, melyek – a teljesség igénye nélkül – a következő témákat érintik: board összetétele, képzése; munkatársak teljesítményértékelése; vevői elégedettség, üzleti etika, korrupció elleni küzdelem, rendszerszerű kockázatkezelés; felelős finanszírozás és befektetések; átláthatóság; jelentések stb.

Hasonló témájú vállalati kezdeményezések már a korábbi években is szerepeltek a pályázatok között, de akkor még más kategóriában. Az UniCredit Bank Hungary Zrt. például 2021-ben érdemelte ki a díjat Social Impact Banking elnevezésű programjával, mely három területen járul hozzá a méltányosabb és befogadóbb társadalomhoz. Az első a mikrohitelezés, mely az induló, illetve a már működő mikrovállalkozások alapítását és fejlesztését segíti. A második a társadalmi hasznosságú finanszírozás olyan vállalkozások és közhasznú szervezetek részére, melyek szociális javulást hoznak a társadalom számára. A harmadik terület pedig a pénzügyi oktatás, mellyel a bank az induló vállalkozások, a fiatalok és a hátrányos helyzetű csoportok pénzügyi ismereteit fejleszti mentorprogramok, workshopok, online platformok és versenyek keretében.

A három kategória közül bármelyikben induljanak is a vállalatok, vállalkozások, fontos, hogy pályázatuk összeállítása során tartsák szem előtt a pályázati felhívásban szereplő feltételeket és határidőket, illetve térjenek ki azokra az összefüggésekre, melyek – az Effekteam szlogenjével összhangban – a közösség, a hatás és a jövő szempontjából relevánsak. Ez utóbbiak azért lényegesek, mert az értékelés során a zsűri azt is figyelembe veszi majd, hogy az adott program keretében kialakított együttműködések milyen hozzáadott értéket eredményeztek, a kezdeményezés révén milyen konkrét hatást, mérhető változást sikerül elérni a környezet, a társadalom vagy a vállalat működése szempontjából, mennyire volt innovatív az adott megoldás, illetve mennyiben várható annak jövőbeni továbbélése, elterjesztése.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!