fbpx

„Idén átfogóbb és hosszabb távú programokra számítok a COVID-19 kategóriában is”

„Idén átfogóbb és hosszabb távú programokra számítok a COVID-19 kategóriában is”

Az Effekt 2030 díj tavaly – a koronavírus-járvány megjelenésére adott válaszként – kiegészült egy új, COVID-19 megoldások a közösségért elnevezésű kategóriával, amely a cégeknek a pandémia idején hozott intézkedéseit ismeri el. Mivel a járvány újabb és újabb hullámai továbbra is komoly hatással vannak a mindennapi életünkre és a vállalatok működésére, ezért a cégek idén ismét pályázhatnak Példamutató munkáltató, Felelős partner, Kiemelkedő támogató vagy Értékes termék/szolgáltatás témájú programjaikkal. A speciális kategória kapcsán Szabó Gyulával, az Ökoszolgálat Alapítvány kuratóriumi elnökével beszélgettünk, aki zsűritagként vesz részt a pályázatok értékelésében.

Tavaly, a járvány megjelenésével egy teljesen új, addig ismeretlen helyzet állt elő. Miként reagáltak erre a cégek és ez hogyan jelent meg a COVID-19 kategórián belül benyújtott pályázati programokban?

Izgalmas volt látni azt, hogy sok cég milyen gyorsan, szinte azonnal reagált. Egészen rövid idő alatt nagyon komoly intézkedések születtek a munkatársak és az ügyfelek védelme, a munkahelyek megőrzése és az üzletmenet folytonosságának fenntartása érdekében. Természetesen ezek akkor, a járvány kezdetén még hirtelen, gyors megoldások voltak, idén átfogóbb és hosszabb távú programokra számítok a COVID-19 kategóriában is.

A pandémia kirobbanása óta eltelt lassan másfél év alatt hogyan változott a vállalatok szemléletmódja?

Alapvetően kétféle irányzatot érzékelek. Vannak, akik úgy gondolják, hogy a járvány egyfajta múló rosszullét, és hamarosan visszatérhetünk korábbi, megszokott életünkhöz. Az ilyen cégek rövidebb távú, a helyzet közvetlen kezelésére irányuló intézkedéseket hoznak. Én azonban nem hiszem, hogy ez lenne a jó hozzáállás. Szerintem úgy kell tekintenünk a pandémiára, mint egy új korszak, egy egészen másfajta szemléletmód kezdetére. Szerencsére sokan vannak, akik szintén ezt az irányt képviselik. Ezek a vállalatok folyamatosan átalakítják a gondolkodásukat, a működésüket, melyre egy jó példa, ahogyan átstrukturálják az ingatlanportfoliójukat, részben vagy teljesen felmondják az irodabérleteiket, és a home office alapvető eszközzé válik mindennapi tevékenységük során. Az elmúlt időszak ugyanis rávilágított arra, hogy a munkatársak jelentős része otthonról is el tudja látni a feladatát, sőt sok esetben hatékonyabban, mint az irodában, ráadásul így jóval kevesebb erőforrást, energiát kell felhasználni, fenntarthatóbb a működés. Én úgy látom, hogy ez a hosszú távú gondolkodás és tervezés is jelen van már a cégek körében.

Ez az új típusú szemléletmód hogyan jelenik meg a vállalati felelősségvállalás terén?

Ez egy nagyon jó kérdés, én magam is kíváncsi vagyok, hogy milyen pályázati programok érkeznek az idén. Már tavaly is megjelentek a munkatársak mentálhigiénés támogatását, a munkahelyi közösségek fenntartását, megerősítését célzó kezdeményezések. Szeretném azt látni, hogy ezek a programok továbbfejlődtek, hogy hosszabb távon is előtérbe kerülnek a munkavállalók személyes jóllétét, egymáshoz és a természethez való újrakapcsolódását, a közösségek újraszervezését és a fenntarthatóságot szolgáló intézkedések.

Mire hívná fel a figyelmet az idei pályázat kapcsán?

Bízom benne, hogy most már komplexebb programokkal is találkozhatunk a COVID-19 kategórián belül. A tavalyi év nyilvánvalóan még arról szólt, hogy a cégek hogyan tudnak minél gyorsabban reagálni a járványhelyzetre és kezelni az akut problémákat. Idén viszont örülnék, ha a pályázatokból már visszatükröződne, hogy a korábban említett újfajta szemléletmód kezd megjelenni a hosszabb távú tervezésben, a vállalati stratégiában is. Szintén fontosnak tartom, hogy ezek ne csak felülről jövő kezdeményezések legyenek, hanem a cégek próbálják meg minél jobban bevonni az érintett közösségeket – munkavállalókat, ügyfeleket, adott társadalmi csoportokat – is a programok előkészítésébe és megvalósításába. A hatékony kommunikáció ugyanis elengedhetetlen ahhoz, hogy a vállalatok felmérjék, pontosan mire van igény, hogyan tudnak leginkább segíteni, a megvalósítást követően pedig ugyancsak lényeges a visszacsatolás, hogy a jó példát minél szélesebb körben megismerjék.

A pályázattal és a korábbi győztes programokkal kapcsolatos további információk ezen az oldalon találhatók.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!