fbpx

Hatásmérés: górcső alatt a vállalati társadalmi befektetések

Hatásmérés: górcső alatt a vállalati társadalmi befektetések

Egy vállalat társadalmi felelősségvállalási, közösségi befektetési tevékenysége akkor tekinthető sikeresnek, ha képes pozitív változást, kimutatható fejlődést előidézni az érintett csoportok életében. Fontos kérdés tehát, hogy a cég – saját erőforrásaihoz mérten – mivel tud a leginkább segíteni, illetve hogyan hasznosul az általa nyújtott támogatás. A Tesco idén már a tizedik alkalommal hirdette meg a helyi közösségeket támogató „Ön választ, mi segítünk” programját, melynek kapcsán Hevesi Nórát, a társaság kommunikációs vezetőjét kértük arra, hogy ossza meg velünk a tapasztalataikat.

Az „Ön választ, mi segítünk” program hogyan illeszkedik a Tesco társadalmi felelősségvállalási stratégiájához?

Hevesi Nóra, a Tesco Magyarország
kommunikációs vezetője

Vállalatunk küldetése három fő pillérre épül: azért dolgozunk, hogy napról napra többet tegyünk a vásárlóinkért, a működési területünkön élő közösségekért és a bolygónkért. Legfontosabb törekvésünk, hogy azokat a helyi közösségeket támogassuk, ahol az áruházaink működnek, ahol a vásárlóink és a munkatársaink élnek, és mindezt olyan formában tegyük, amire az adott közösségeknek a leginkább szükségük van. Ezt a szemléletet tükrözi az „Ön választ, mi segítünk” program is, amely a társadalmi felelősségvállalási aktivitásaink egyik zászlóshajója. A program keretében olyan helyi elképzelések megvalósítását támogatjuk, amelyek az adott közösségek környezetének megszépítését, a közösségi élet fejlesztését célozzák, oktatási és képességfejlesztési törekvéseket szolgálnak, az egészséges életmódra nevelést és az egészség megőrzését segítik, vagy a koronavírus-járvány negatív hatásainak enyhítésére irányulnak. Az eddig lezárult kilenc forduló során országszerte több mint 1200 helyi projekt megvalósításához járultunk hozzá összesen több mint 320 millió forinttal.

Mi biztosítja azt, hogy valóban olyan projektek részesüljenek támogatásban, amelyek a helyi közösségek számára fontosak?

A Magyar Vöröskereszt tatai programja
A Magyar Vöröskereszt tatai programja

Az „Ön választ, mi segítünk” program minden fordulója három szakaszból áll. Az első szakaszban az áruházaink működési területén tevékenykedő nonprofit szervezetek pályázhatnak olyan projektötletekkel, melyeket a helyi közösségek igényei szerint, velük együttműködésben valósítanak meg, és közösen tartanak fenn akár hosszabb távon is. A benyújtott pályázatokat először az Effekteam Egyesület független szakértői bírálják el objektív szakmai szempontok (kidolgozottság, innovativitás, kreativitás és fenntarthatóság) alapján, majd a kritériumoknak megfelelő projektek továbbjutnak a szavazási szakaszba, ahol vásárlóink a vásárlásaik után kapott zsetonokkal voksolhatnak az általuk fontosnak tartott ügyekre. Az egyes körzetekben leadott szavazatok számának megoszlása dönti el, hogy a pályázó helyi szervezetek közül melyik éri el az 1., 2., illetve 3. helyezést, és részesül ennek megfelelő mértékű (400 000 Ft, 200 000 Ft vagy 100 000 Ft) támogatásban. A szavazási szakaszt követő eredményhirdetési időszakban az áruházainkban megrendezett kisebb ünnepségek keretében adjuk át jelképesen a támogatási összegeket a díjazott szervezeteknek. Az eddigi nyertesek között volt már kórházsuli, gyermektábor, mezítlábas tanösvény, madárbarát kert, állatsimogató, illetve sokféle szemléletformáló, egészségügyi és jótékonysági kezdeményezés.

A Tesco hogyan vizsgálja az általa nyújtott források hasznosulását, illetve azt, hogy a megvalósult projektek milyen hatással vannak a helyi közösségek életére?

Az Effekteam szakértői nemcsak a beérkező pályázatok szakmai előszűrésében segítenek, de minden forduló után megnézik azt is, hogy a nyertes szervezetek hogyan használták fel a kapott forrást, és milyen eredményeket értek el a kezdeményezéseik révén: szegmentáltan kimutatják, hogy a támogatás hogyan hatott az adott szervezetek működésére, a kedvezményezettek életére, és – projekttől függően – a természeti környezetre. Ezek az értékelések egyrészt visszajelzést adnak nekünk arról, hogy az egyes fordulók mennyire voltak sikeresek, másrészt a tapasztalatokat fel tudjuk használni a további fordulók során az újabb pályázók megszólítása és a saját munkatársaink motiválása céljából. Ezek mellett, természetesen, a program hosszabb távú, átfogóbb társadalmi hatásainak elemzése is fontos számunkra. Úgy gondoljuk, hogy az indulás óta eltelt időtartamot, illetve a pályázó szervezetek és a támogatott projektek számosságát tekintve most jött el a megfelelő alkalom arra, hogy egy nagyszabású visszamérést, hatásvizsgálatot végezzünk, melyet jövőre, a 10. forduló lezárását követően fogunk megvalósítani az egyesület közreműködésével.

Milyen kérdésekre szeretnének választ kapni az átfogó hatásmérés segítségével, és hogyan fogják hasznosítani a vizsgálat megállapításait?

A korábbi fordulók kiértékelésekor nem volt viszonyítási alapunk, de most már elértünk egy olyan kritikus tömeget, amikor érdemes megnéznünk például azt, hogy a pályázók között milyen arányban vannak visszatérő szervezetek, és ők jellemzően ugyanannak a projektnek a folytatása kapcsán pályáznak-e résztámogatásokra vagy különálló aktivitásokkal neveznek. Arra is kíváncsiak vagyunk, hogy a szervezetek számára megfelelő-e a pályázati program felépítése, a források elosztásának módja, hogy mi okozza az esetleges lemorzsolódásokat, illetve hogyan tudjuk minél inkább elősegíteni, hogy hosszabb távon is fenntartható kezdeményezések szülessenek. A program indulása óta eltelt ötéves időtáv lehetővé teszi, hogy megvizsgáljuk, milyen tényleges hatásokat, változásokat eredményeztek a megvalósult projektek a helyi közösségek életében, illetve hasonlóan fontos kérdés az is, hogy a támogatott szervezetek ismertsége és elismertsége mennyire növekedett a helyi közösségeken belül. Bízunk benne, hogy a tervezett átfogó vizsgálat olyan tanulságokat, összefüggéseket fog feltárni, melyeket nemcsak mi hasznosíthatunk a program továbbfejlesztése során, de megoszthatunk a szakmai közösséggel, a civil szektor szereplőivel, a vásárlókkal és a szélesebb nyilvánossággal egyaránt. Reméljük, az eredmények iránymutatásul szolgálhatnak arra vonatkozóan is, mit és hogyan tehetünk közösen a hazai civil szféra megerősítése érdekében.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!