A műanyaghulladék globális probléma, ami ellen csak akkor tehetünk, ha mindannyian összefogunk, a nagyvállalatoktól a fogyasztókig. A Coca-Cola is folyamatosan dolgozik a megoldáson: fenntarthatósági vállalásai között szerepel, hogy az egész világon csökkenti a gyártásban felhasznált új műanyag mennyiségét, emellett fogyasztóit is környezettudatosságra biztatja a szelektív hulladékgyűjtés népszerűsítésével és nyereményjátékkal.

Európa hatalmas mennyiségű műanyagot állít elő: évente 58 millió tonnát, ennek 40 százaléka csomagolási célú műanyag. Az ételek és italok csomagolása a modern mindennapok részét képezi, ennek köszönhető, hogy a termékek biztonságosan és higiénikusan juthatnak el a fogyasztókhoz. Ezzel együtt a csomagolási hulladék az egyik legégetőbb globális probléma is.

Az előállított műanyagokból az Európai Unióban éves szinten 27,1 millió tonna hulladékként végzi, és ennek csak 31,1 százalékát dolgozzák fel újra. Ehhez Magyarországon évente fejenként 30,5 kilogramm csomagolási hulladékkal járulunk hozzá, és ennek is csak 27,5 százaléka hasznosul később. A nagyvállalatoknak felelőssége van abban, hogy ezek az arányok megváltozzanak, illetve, hogy eleve kevesebb csomagolási hulladék keletkezzen, és az egyáltalán ne kerülhessen olyan helyre, ahová nem való – például a természetes vizeinkbe vagy a kommunális hulladékba.

A Coca-Cola tisztában van vele, hogy része a problémának, éppen ezért a megoldásnak is részese szeretne lenni. Ezért vállalja a Hulladékmentes Világ stratégiájában, hogy az egész világon folyamatosan csökkenti a gyártásban felhasznált új műanyag mennyiségét, és tíz éven belül minden PET-palackját felerészben újrahasznosított anyagokból állítja elő. Emellett 2030-ra annyi palackot, üdítős dobozt vissza is gyűjtenek, amennyit eladnak a világon, és minden (elsődleges) csomagolóanyaga 100%-ban újrahasznosítható lesz. Hazánkban az eddigi fejlesztéseknek köszönhetően tavaly 600 tonnával kevesebb műanyagot és mintegy 170 tonnával kevesebb alumíniumot használtak fel a csomagolások előállítása során, mint 2019-ben. Továbbá Magyarországon a Coca-Cola az Országos Vízügyi Főigazgatósággal és a PET Kupával fogott össze, hogy megtisztítsa a hulladéktól a Tisza felső szakaszát. A cég 73 millió forintos támogatással és munkatársainak önkéntes akcióival segítette a kezdeményezést, így 80 tonna hulladékot dolgoztak fel 2019 nyara óta.

Ugyanakkor egy ilyen globális probléma esetén az egyéni tettek is számítanak. Ha például valaki heti három palack 0,5 literes Coca-Colát iszik, és aztán a szelektív kukába dobja a palackot, azzal éves szinten 3,12 kilogramm PET-palack kerülhet vissza a körforgásba – ez országos szinten azt jelenti, hogy a cég műanyagpalackjaiból közel 30 500 tonna kerülhet újrahasznosításra. Az Eurobarométer adatai szerint egyébként a hazai lakosság 54 százaléka, míg az uniós átlag 65 százaléka vallja, hogy a műanyaghulladékokat elkülönítetten gyűjti, hogy azok újra feldolgozhatók legyenek.

A fenti arány javításának érdekében, és hogy a fogyasztókkal együtt tegyen a környezetért, a Coca-Cola a szelektív hulladékgyűjtés népszerűsítésére országos kampányt indít, hogy a körforgásos gazdaság és Hulladékmentes Világ megvalósulásához újabb lépést tegyen. Ennek része egy kupakkód feltöltő nyereményjáték is, olyan környezetbarát nyereményekkel, mint a kerékpár vagy egy elektromos autó. A promóció január 18. és március 31. között érhető el a jatek.coke.hu oldalon, ahol a játék mellett fontos tudnivalók is megtalálhatók a szelektív hulladékgyűjtésről.