Az Effekt 2030 Díj idei pályázatán a dm Magyarország Kezdd kicsiben! programja lett a Jövő gazdasága kategória győztese. Az üzletlánc környezeti fókuszú edukációs kezdeményezésének fő célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a környezettudatosságra és azokra a kis lépésekre, amelyek egy zöldebb jövő felé vezetnek. A nyertes pályázat kapcsán Kanyó Rolandot, a dm Magyarország marketing és PR menedzserét kérdeztük.

A dm kiemelten kezeli a környezettudatosságot mind működését, mind szortimentjét tekintve. A vállalat tapasztalatai szerint a jelenlegi vásárlói igények és fogyasztási szokások mennyiben járulnak hozzá a fenntarthatóság megvalósításához?

Nagyon fontosak számunkra a vásárlók visszajelzései, éppen ezért szortimentünk idei bővítése előtt is megkérdeztük, hogy milyen termékeket látnának szívesen a polcokon. A legtöbb kérés a fenntarthatósággal összefüggésben érkezett, ami egybeesett a dm törekvéseivel. Az igényekre reagálva sokféle környezetbarát termék került be a kínálatba 2020 tavaszán. Ugyancsak sok visszajelzést kaptunk az utántöltő-állomásokra vonatkozóan, mely igényekre szintén újabb szolgáltatásokkal, fejlesztésekkel válaszoltunk. Ezek a lépések is azt mutatják, hogy vásárlóink elvárásai tényleges hatással vannak szortimentünk kialakítására, szolgáltatásaink fejlesztésére.

A vásárlók termékválasztásai egyben értékválasztások is. Éppen ezért arra törekszünk, hogy segítsük vásárlóink azonosulását az általunk felkarolt ügyekkel, és – különféle értékek mentén – lehetővé tegyük számukra a bekapcsolódást a közös cselekvésbe. Természetesen, az igények nyomon követése mellett arra is figyelünk, hogyan alakulnak a fogyasztói szokások, valóban használják-e vásárlóink a fenntartható termékeket, szolgáltatásokat, és mindig ezekkel összhangban gondolkodunk a további fejlesztési irányokról. Azt látjuk, hogy a környezetbarát árucikkek iránti érdeklődés egyre erősödik, és erre a folyamatra mi is hatni tudnunk edukációs tevékenységünkkel, hiteles információkkal és zöld termékek bemutatásával.

A Kezdd kicsiben! program mennyire bizonyult eredményesnek a fogyasztói szemléletformálás tekintetében?

A program fogadtatása pozitív volt, a csoportban sokan beszámoltak saját vállalásaikról. Edukációs Facebook-csoportunk folyamatosan bővül, látható az érdeklődés, egyre többen felismerik a téma jelentőségét. A fenntarthatóság terén hosszú távon gondolkodunk és kis lépésekben haladunk. Nem számítunk azonnali változásokra, ezt egy hosszabb folyamatnak tekintjük, melynek sokféle összetevője van. A vásárlók attitűdjeiről kutatásokon keresztül is igyekszünk tájékozódni. Ezekből az látszik, hogy a gyakorlati megvalósítás terén még fejlődni kell. A vásárlók számára fontos a fenntarthatóság, de a termékválasztásokban ez még nem mindig tükröződik. Ezen a téren tehát további impulzusokra van szükség, hogy megmutassuk, a zöld termékek könnyen beépíthetők a mindennapokba, a szokások drasztikus megváltoztatása nélkül, kis lépésekben haladva. Fontos, hogy megismertessük az emberekkel az egyes termékeket, azok hátterét, illetve hazai márkák esetén a termékek mögött álló személyeket és a fejlesztések mögött álló filozófiát is.

Milyen további lépéseket tervez a dm a vásárlók edukációja, attitűdformálása érdekében? Ezek a kezdeményezések hogyan tükröződnek vissza a cég saját működése, termékfejlesztése terén?

Folytatjuk edukációs Facebook-csoportunk fejlesztését, szakmai partnerekkel együttműködve kínálunk hasznos tartalmakat. A dm szortimentjének fenntartható tagjait videósorozatban mutattuk be tavaly, amit az idén is folytatunk. Emellett saját platformjainkon és vásárolt sajtófelületeken is beszámolunk a termékalternatívákról, szolgáltatásainkról, innovációinkról. Törekvésünk, hogy a fenntarthatóság kiemelt rendező elv legyen mindennapi működésünkben és folyamatainkban.

Szortimentünk és szolgáltatásaink alakítása is a fenntarthatóság jegyében történik. Fontos fejlesztések megvalósításán dolgozunk jelenleg is, melyek révén újabb eredményeket érhetünk el ezen a területen. Célunk, hogy az érintettjeinkkel szoros együttműködésben cselekedjünk, szakmai és civil kapcsolatokat építsünk, és kihasználjuk a lehetséges szinergiákat. Vásárlóinkat szeretnénk minél hatékonyabban tájékoztatni a fenntarthatósággal kapcsolatos eredményekről és a választási lehetőségekről. A közös cselekvésben és az együttműködésben hiszünk: a vállalati, a magán- és az állami szektornak is meg kell tennie a saját lépéseit a fenntarthatóság terén.

A projektről készült esettanulmány megtalálható esettanulmány-gyűjteményünkben.