Kivételesen erős mezőnyből kellett kiválasztania a négy díjazottat a szakmai zsűrinek és a közönségnek a Hankook Oktatási Pályázati Program (HOPP) idei fordulójában, amelyben azokat az általános- és középiskolai pedagógusokat díjazták, akik kreatív, formabontó módszereikkel teszik hatékonyabbá a digitális oktatást.

Minden eddiginél nagyobb érdeklődés övezte a Hankook Oktatási Pályázati Programjának idei, teljesen új tematika mentén meghirdetett fordulóját, amelyre összesen 110 érvényes pályázat érkezett. A Balatoni József „Jocó bácsi” (történelemtanár, a Felelős Szülők Iskolájának szakértője, író és influenszer), Dóczi Attila „Attis” (a Tanulom Magam YouTube-csatorna influenszere és kommunikációs szakember), valamint Dr. Szűts Zoltán (digitális pedagógia, média- és információs társadalomkutató, egyetemi docens) részvételével felálló szakmai zsűri és a közönség összesen négy kategóriában díjazta az „Év Digitális Oktatóit”: a zsűritagok döntése nyomán általános iskolai alsó és felső tagozatos, valamint középiskolai tanárokat díjaztak, a közönségdíjast pedig online szavazás keretében választották ki. A 4 millió forint összdíjazású HOPP Program keretében a nyertes pedagógusok mellett az őket foglalkoztató oktatási intézmény is külön jutalomban részesül.

Az Év Digitális Oktatója pályázat díjazottjai

Az általános iskola alsó tagozat kategóriában a szakmai zsűri Kiss Mónika Mária, a Szegedi Orczy István Általános Iskola oktatójának pályázatát ítélte a legjobbnak. A 22 éve a pályán lévő pedagógus 2006-ban kezdett el digitális eszközöket alkalmazni a tanításban, ezt azonban a koronavírus-járvány alatt új szintre emelte: mesei keretbe ágyazott projektjével azt próbálta elérni, hogy a diákjai az online tanulás időszakában is úgy érezzék, hogy együtt vannak, közösségként, egy történettel, ami róluk szól. Ez a történet lett a „Csillagösvény”, amit végigjárva a tanulók különböző alkalmazásokon keresztül valósítottak meg közös projekteket, többek között a Padlet, az AnswerGarden, a Mentimeter, a lino, a Nearpod, a Microsoft Sway, a Minecraft, a Voki, a Piktochart, a BeFunky és a Skype alkalmazások használatával.

Az általános iskola felső tagozatos tanárok közül Antaliné Miss Lilla pályázatát díjazta a szakmai zsűri. A Dunaújvárosi Móricz Zsigmond Általános Iskola tanárnője már a karanténidőszak előtt is rendszeresen használt digitális eszközöket az óráin. Ez a koronavírusjárvány alatt sem volt másképp: tanulói többek között fiktív névjegykártyák, képregények, filmplakátok készítésén, digitális történetmesélésen vagy akár mémkészítésen keresztül tanulhattak új készségeket, miközben a tananyagot is játékos formában sajátíthatták el kvízekkel, szófelhő- és gondolattérkép-készítéssel, pontvadász villámkérdésekkel. Az órákon sokféle applikációt, többek között a Geniallyt, a LearningAppset, a Wordwallt, a Mentimetert, a Wordartot, a Mindomot és a Fakebookot is használták a diákok projektjeik megvalósítására.

A középiskolai pályázók közül József Attila, a Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium tanárának pályázatát találták a leginkább elismerésre méltónak. A 20 éve oktató nyelvtanár elsősorban a Google Classroom és a Google Drive által kínált lehetőségeket aknázta ki az online tanulás időszakában. A motiváció fenntartására és a játékosításra a LearningApps saját és mások által készített, nyilvános tartalmait használta. Később ezt kiegészítette a diákjaival közösen készített Quizlet alkalmazásokkal, Kahoot! feladatokkal, Mentimeterrel, Liveworksheets-szel, a Test zur Grammatik telefonos alkalmazással, a LyricsTraining alkalmazással, a text2mindmap gondolattérkép-készítővel, a Redmenta és Google Forms teszt-funkciójával, az Etherpaddal és a BookCreatorral is. Mindezeket a szókincs és a nyelvtan gyakorlására, készségfejlesztésre, tanórai összefoglalásra, véleménynyilvánításra és szorgalmi feladatokra használta. A diákok osztályzására is kreatív feladatokon, projekteken keresztül került sor.

A szakmai zsűri mellett a február 2-án lezárult online szavazásnak köszönhetően a közönség is kiválaszthatta a legjobbnak ítélt pályázatot: döntésük nyomán Márffy Bence, a Sárvári Nádasdy Tamás Általános Iskola tanára lett a közönségdíjas, több mint kétezer szavazattal. A magyar-történelem szakos pedagógus az iskolai oktatás mellett népszerű, irodalmi-történelmi témájú YouTube-csatornát is működtet 43 ezer követővel, amelyen szórakoztató formában mutat be a tananyaghoz kapcsolódó témákat. A gamifikáció módszerét rendszeresen használja, az ehhez kapcsolódó feladatok között szerepel plakátkészítés, képregényalkotás, társasjáték szerkesztése játékszabállyal, saját dolgozat készítése megoldókulccsal, tanult művek parafrázisainak megírása, kiselőadások, kisfilmek vagy épp Rambo-vers elkészítése is.

A programmal kapcsolatos további információk itt olvashatók: www.hankookpalyazat.hu